RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
En Nissan Leaf og en Buddy elbil kjører i kollektivfeltet på Mosseveien E18.
En Nissan Leaf og en Buddy elbil kjører i kollektivfeltet på Mosseveien E18. Foto: Erlend Aas (NTB Scanpix)

Foreslår passasjerkrav for elbiler i kollektivfelt

Sist oppdatert:
Elbilsjåfører i Oslo og Akershus skal fortsatt kunne benytte kollektivfelt hvis de har med passasjerer, foreslår lokalpolitikere i de to fylkene.

Statens vegvesen anbefaler i et brev til Samferdselsdepartementet at elbilene ikke lenger skal få bruke kollektivfeltet på E18. Ifølge Statens vegvesen er ni av ti elbilsjåfører alene i bilene sine.

Men Oslos samferdselsbyråd Guri Melby (V) og Akershus' fylkesordfører Anette Solli (H) er uenig i anbefalingen. De understreker at kollektivtrafikk er viktigst, men mener det er mulig å gjøre tilpasninger som ivaretar både nullutslippsbiler og busstrafikk, skriver Dagens Næringsliv.

- Vi ønsker i første omgang en forsøksordning med samkjøringsplikt for elbilene. Det vil si at både el- og hydrogenbiler gis anledning til å benytte kollektivfeltet i rushtiden dersom det er minimum to personer i bilen. Dersom dette ikke gir kollektivtrafikken tilstrekkelig framkommelighet, kan ordningen justeres, men vi mener det er uklokt å fjerne adgangen til kollektivfeltet hele døgnet med én gang, sier Solli.

Målet for Oslo og Akershus er å erstatte hele bilparken med nullutslippsbiler, både for å redusere lokal luftforurensing og støy, og for å kutte klimagassutslipp. Derfor er det for tidlig å svekke elbilfordelene, mener Melby.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere