RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Selv om sola skinner ligger flystøy som et tungt teppe over Olaf Gresvik og familien på Høybråten.
Selv om sola skinner ligger flystøy som et tungt teppe over Olaf Gresvik og familien på Høybråten. Foto: FOTO: Vemund Sveen Finstad

Forpestes av flystøy

Da Olaf Gresvik og familien flyttet til Høybråten visste de ingenting om at de flyttet inn rett under innfarten til landets desidert travleste lufthavn.

HØYBRÅTEN: – Det er veldig mange fly på ettermiddagene. Vi ser ofte to fly, av og til tre, som kommer inn til Gardermoen. I tillegg så har vi helikoptre fra Kjeller og Ahus og disse småflyene fra Kjeller som flyr lavt over her hele tiden. Helikopterne vekker oss av og til. Det er fly over her hver dag, det er det alltid.

Nytt hjem, nye problemer

Etter lang tids bygging kunne endelig Olaf Gresvik, hans samboer Linda og parets to barn på ett og tre år i april i år flytte inn i sitt eget hjem på Høybråten.

Tilfeldigheter skulle ha det slik at det omtrent samtidig ble iverksatt en ny forskrift som i praksis betydde ny «motorvei» for jetfly til Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL), rett over det nye hustaket til Gresvik.

Den nye forskriften ble av Avinor begrunnet med et ønske om å samle trafikken, samt unngå overflygninger og påfølgende støy i nærområdene til landets hovedflyplass. Men de nye innflygningstraseene gjør nå istedenfor at flere tusen i Groruddalen har fått en betydelig økning i støy fra fly, i det som allerede er en svært støyutsatt del av Oslo.

Klager fører ikke frem

– Særlig i sommer har det vært mye støy. Når vi sitter ute på ettermiddagen hører vi det godt. Det er vanskelig å føre en samtale her i perioder, sier Gresvik lavmælt. Av og til vekker også lavtflygende helikoptre og passasjerfly paret på natta.

– Det vekker barna våre, tidlig på morgenen også. Det bråker fælt, forteller han.

Gresvik har nå sendt inn klager på e-post til både Kjeller, Ahus og Gardermoen, og har fått svar.

– De ga veldig hyggelige tilbakemeldinger, og informerte om at dette er nyttetrafikk og det må vi akseptere. En major fra forsvaret ringte meg og forklarte hva som foregikk. Han sa han forsto problemet, men at forsvaret kan fly hvor de vil, når de vil, sier han.

Flyr rett over boligene

Familiens nye bolig ligger flott til i en rolig vei, sentralt midt mellom hovedvei og t-bane. Og det er stille. Man hører knapt et svakt sus fra E6, før fly og helikopterstøy overdøver det meste.

– Jeg kan ikke forstå at de følger den traseen de skal. De flyr jo rett over boligene her, sier Gresvik og følger nok et fly med øynene. Han kan bare anslå hvor mange ganger i døgnet noe flygende passerer.

– Det kan være hundre fly i døgnet det. Jeg vet ikke hvor mange det er, men det er veldig mange, sier han.

Gresvik ønsker nå at Gardermoen legger om flytraseen, slik at det meste av støyen kommer over marka, noe han også har bedt om i epost til Luftfartstilsynet.

– Hobbyflyvere kunne kanskje valgt noe annet å fly over enn byen, men det er vel sikkert kjedelig å se på skog. Men det er Gardermoen som er det som er tungt, for det går hele tiden. Det er veldig mange fly, avslutter han.

Les Luftfartstilsynets svar i linken under!

Tillatt å fly over Høybråten

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere