RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fortsatte under presenning

I jula 2003 brant 500 kvadratmeter av den 13000 kvadratmeter store Stovner Videregående skole. Over et år senere er fortsatt ingenting gjort med den delen av bygningen som brant.

Stovner: Delen som brant var bygg- og anleggshallen.
Kristestemning
Rett etter brannen var det krisestemning på skolen, men nå er ledelsen godt fornøyd med løsningen de har funnet.
- Etter brannen måtte vi snu oss rundt for å finne andre løsninger, men det har gått uten altfor store problemer, mener undervisningsinspektør ved skolen Siri Gulseth.
Etter brannen stod byggfagklassen uten et sted å være.
- Rent pedagogisk var ikke skadeomfanget så stort. Deler av skolen var også røykskaden, men heldigvis gikk det ikke så mye utover alle studieretningene ved skolen.
Sommerferien 2004 ble brukt til å skaffe erstatningslokaler. Tre store anleggstelt ble satt opp på en tomt, og resultatet var tilfredsstillende - både for lærere og elever.
- Det ble vel så bra som et vanlig skolebygg. De midlertidige lokalene er bedre egnet og ser mer ut som en byggeplass. Den nye løsningen fungerer helt fantastisk, men det ser ikke så pent ut på utsiden, innrømmer undervisningsinspektøren.
Erstatningslokalene var så tilfredsstillende at også tømmeravdelingen ble flyttet ned dit. Tømmersalen ble gjort om til datasal.
- Den løsningen muliggjorde tre datasaler ved skolen. Det har aldri kun vært opp til oss hva som skal gjøres med de åtte til ni prosentene av skolebygningen som ble skadet i brannen. Men vi vil selvfølgelig komme med innspill om hva vi ønsker i fremtiden, forklarer Siri som ikke ser bort ifra at Reform 2006 kan være grunnlaget for at det ennå ikke er blitt gjort noe med den brannskadde delen.
Forsamlingslokale?
Mens ledelsen ved den videregående skolen venter på at en beslutning skal tas om den gamle bygg- og anleggshallen, har de ihvertfall noen ønsker for hva området kan brukes til.
- Det er høyt under taket, derfor kunne man kanskje laget det til to etasjer for å få mest mulig undervisningsareal ut av det. Vi kunne nok også ha drømt om et forsamlingslokale, eller et auditorium hvor flere elever kan være samlet samtidig. Løsningen vi har i dag er ikke permanent, men vi har funnet en løsning som fungerer veldig bra. Det haster ikke for oss, men det er klart vi ønsker å gjøre noe med dette. Det er jo ikke pent, og det tar opp plass på skolen. Vi vet at det kommer til å skje noe, og vi er ikke oppgitte over at det ikke er skjedd noe, fortsetter Siri som forstår at det står på vent.
- Jeg har full forståelse for det. Vi tror ikke det blir stående slik for alltid, og vi regner med at vi vet hva som skjer i løpet av vårterminen, avslutter undervisningsinspektøren.


Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere