RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fra skamplett til skrytestasjon

Første fase av oppussingen på Carl Berner T-banestasjon er ferdig denne uka. Stasjonen går fra mørkt og kjipt til lyst og hipt.

CARL BERNER: Det var et desperat behov for å få pussa opp T-banen her på Carl Berner. Det var ikke gjort noen ting siden stasjonen ble åpnet på 60-tallet, sier informasjonssjef i Oslo T-banedrift, Bjørn Rydmark.

Et spleiselag mellom Oslo kommune, staten og Oslo Sporveier har gjort oppussingen til 25 millioner kroner mulig. Når fase 1 er fullført i morgen vil hele perrongområdet være som nytt. Stasjonen er forlenget med ti meter, nye varsellys er montert langs perrongen, nytt signalanlegg er installert, rekkverk og tak er malt i lyse farger og veggelement i glass er montert på veggene sammen med nye benker.

Tidligere hadde stasjonen mørke fliser som slukte alt lys. Det føltes som en katakombe, sier Rydmark.

Fase 2

I neste fase av oppussingen kommer det flere forbedringer. Ankomsthallen blir renovert, og det vil både bli bygget en overgang over T-banelinjene og en ny utgang på oversiden av stasjonen. Dermed får beboerne i Hekkveien og Hasleveien en kortere og enklere vei til stasjonen.

Studentboligene i Hasleveien blir liggende supersentralt. Fem minutters reisetid til Nydalen og ti minutter til Blindern er ikke ille, poengterer informasjonssjefen.

Få klager

En slik omfattende restaurering er vanskelig å gjøre uten at det har konsekvenser for kundene våre. Vi kunne holdt stasjonen åpen i anleggsperioden, men det ville utsatt passasjerene for mye støv og støy, i tillegg til at hele prosessen ville tatt mye lengre tid. Istedenfor valgte vi å stenge stasjonen og heller informere best mulig om alternative reiseruter, forteller Rydmark.

Vi vet ta naboene har vært plaget av en del støy underveis, men vi har ikke fått så mange klager fra de reisende. Så lenge vi i Sporveien er flinke til å gi beskjed virker det som folk aksepterer ulempene, sier han.

Nytt knutepunkt

Carl Berner får en helt annen rolle nå som T-baneringen står ferdig. Fra å være lite mer enn "siste stopp før Tøyen" blir stasjonen nå stedet alle Groruddøler må stige av for å komme seg videre mot Storo, Nydalen og Ullevål.

Vi regner med at Carl Berner får mange flere reisende nå når T-baneringen er åpnet, og da er det hyggelig å kunne ønske velkommen til den praktstasjonen Carl Berner er blitt, sier Rydmark.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere