RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

BEKYMRET: Lokalpolitiker Per Nygaard (SV) mener at det på mange måter er fornuftig å fortette på Skullerud, men at det må gjøres slik at miljø- og trafikkproblemene ikke hoper seg opp for de som bor i området.
BEKYMRET: Lokalpolitiker Per Nygaard (SV) mener at det på mange måter er fornuftig å fortette på Skullerud, men at det må gjøres slik at miljø- og trafikkproblemene ikke hoper seg opp for de som bor i området. Foto: FOTO: NINA SCHYBERG OLSEN

Frykter trafikken når området bygges ut

Per Nygaard (SV) etterlyser en helhetlig plan for utbyggingen av Skullerud.

SKULLERUD: Sist torsdag skrev vi at Skullerud-området kan bli bygget ut med 600 nye boliger.

LES SAKEN: Her kommer det hundrevis av nye boliger

Del på Facebook

I Østensjø bydelsutvalg (BU) har Per Nygaard tatt initiativ til og fått enstemmighet for at det bør lages en helhetlig plan for Skullerud-området.

– Hovedhensikten må være å separere boliger og trafikk, og lage en løsning som gjør at næringstrafikken kan få direkte tilgang fra E6, men slik at den ikke kan kjøres videre inn på ringveien. Da får vi i betydelig grad avlastet Abildsø-krysset, og det kan bli mulig å lage et virkelig attraktivt område på Skullerud. Både for næring, boliger og skolebarn, sier Nygaard.

Ingen respons

– Så langt har vi ikke fått noen respons fra Rådhuset, heller ingen begrunnelse for hvorfor man ikke følger opp BUs ønsker. Det er svært synd, sier Nygaard.

– Alle prognoser sier at Oslo kommer til å få en kraftig befolkningsvekst framover. Det må føre til bygging av nye boliger og servicebygg som skoler og barnehager. Skal vi gjøre dette uten å få unødige miljø- og trafikkproblemer må det planlegges med omtanke. Dessverre synes ikke byrådet å være opptatt av dette. Den spotvise og tilfeldige utbyggingen av Skullerud-området, som påfører lokalbefolkningen betydelige belastninger, tyder på det, sier Nygaard.

Foreldede planer

Nygaard mener det er et problem at Oslo bygges ut etter foreldede reguleringsplaner.

– Skullerud-området er i dag i hovedsak regulert etter planer fra en tid da sammenhengen mellom biltrafikk, miljø og skjerming av boligområder var langt mindre påaktet enn i dag, sier Nygaard.

Han er glad for at planene om å lage en direkte veiforbindelse mellom E6 og Ytre Ringvei gjennom området aldri ble realisert.

– Da ville det vært betydelig større gjennomfartstrafikk gjennom Bogerud, Bøler og Trasop-området enn i dag. Men fordi det er bygd ut mange næringsbygg på Skullerud, fikk vi i stedet varetransport gjennom Abildsø-krysset, sier Nygaard.

Stort problem

I følge Nygaard er tungtrafikk i tillegg til vanlig biltrafikk gjennom Abildsø-krysset i dag ett av de største trafikksikkerhetsproblemene i Bydel Østensjø.

– Abildsø skole ligger nærmest i krysset, og deler av Enebakkveien opp mot Skullerud er skolevei både for Rustad og Skullerud skoler. Veien, fordi den er gammel, har randsonebebyggelse slik at husene ligger på rekke og rad. Det gir dårlige støy- og miljøforhold nå som trafikken er mangedoblet i forhold til hva man forestilte seg i sin tid, sier Nygaard.

– Fordi Skullerud er et «stasjonsnært» område med gode bussforbindelser i tillegg, tilsier overordnede planprinsipper i Oslo ytterligere utbygging. Det er det plass til, men det vil selvsagt skape ytterligere trafikkutfordringer og må gjøres slik at problemene ikke hoper seg opp, sier Nygaard.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere