RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fungerer det i praksis?

Hellerud videregående skole har fått støtte fra utdanningstoppene å, som første skole i Norge, tilby elever en toårig videregående allmennfaglig utdanning i tillegg til dagens treårige. Prøveordningen starter til høsten, og reaksjonene hittil har vært blandede forståelig nok.
Tilbudet gjør at skolehverdagen kan bli en større utfordring for elever som vanligvis glir gjennom skoledagen uten noe å bryne seg på. Nå får de muligheten til å intensivere skolegangen og komme seg fortere i gang med videre utdannelse, i stedet for å kjede seg i en lite utfordrende skolehverdag. Men tar dagens ungdom en slik utfordring? Vil de ofre det sosiale samlivet og fritidssysler for en mer hektisk og intens skolehverdag?
Forespørsler blant ungdomsskoleelever i Oslo viser blandede reaksjoner, men de fleste ser ut til å samstemme i at det er et bra tilbud - for de skoleflinke. Da gjenstår det bare å se om de skoleflinke tar utfordringen og tør intensivere hverdagen sin. Og om den videre utdanningen lokker så mye at de er villige til å ofre mye fritid gjennom to ungdomsår.
Elevorganisasjonens nestleder, Halvard Hølleland, mener Hellerud bruker tilbudet for å kvitte seg med B-skolestempelet skolen har i Oslo. Det er mulig at en strøm med flinke elever kan styrke skolens rykte, men da er det viktig at Hellerud videregående skole har resurssene til å følge opp disse elevene gjennom to år på skolen. Prøveordningen vekker også tanker om eliteklasser som så langt har vært noe man unngår i det norske skolevesenet. Vil skoletilbudet føre til større skille mellom skoleflink ungdom, og de som sliter mer akademisk?
Hølleland advarer mot at de flinke elevene vil utsettes for så stort press at de vil få en psykisk knekk. Men kanskje presset ikke blir så stort for de skoleflinke elevene, kanskje det heller er på tide at vi gir de en real utfordring slik at de får muligheten til å oppleve hvordan en stressende hverdag kan være.
Andre som argumenterer mot tilbudet legger vekt på at det toårige stresset vil gå ut over dannelse, modning og sosialisering. De påpeker at ungdom trenger tid for å bli klare for et studentliv. Det er riktig at mange unge får en a-ha-opplevelse når de møter høyskole og universitet. Men dette kan like godt skyldes nivået i videregående skole som nivået på den høyere utdanningen. Kanskje er det bra for ungdom å få oppleve og bli vant til en stressende hverdag hvor det er lite tid til annet enn studier.
Vi synes det er gledelig at skoleflinke nå får muligheten til å få en mer utfordrende skolehverdag - hvis de ønsker det!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere