RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mona Gangnæs er spent på hvordan hennes klær vil bli tatt i mot. Hun lager klær hun selv liker, blant annet jakken som hun her har på seg.
Mona Gangnæs er spent på hvordan hennes klær vil bli tatt i mot. Hun lager klær hun selv liker, blant annet jakken som hun her har på seg.

Funky romantikk

MOGA er snart ute i butikkene. Hun både gruer og gleder seg, designeren fra Stovner.

STOVNER: MOGA er ikke bare forkortelsen av navnet til Mona Gangnæs, det betyr også modern girl på japansk. Men det er mer, det er merkenavnet til klærne til Gangnæs. Stovnerjentas første sammenhengende kolleksjon er å se i butikkene Norway Designs og Se min kjole til høsten. Det gir designeren en skrekkblandet fryd.

Jeg er spent, forteller hun.

Et hint av nostalgi

21 høst og vinterplagg skal ut.

Det er basisplagg, forteller Gangnæs, som allerede er i gang med sommerkolleksjonen. Den kommer neste sommer, og Gangnæs lover godbiter.

Jeg er opptatt av god kvalitet og bruker stoffer som viskose, bomull, silke og ull. Det er økologisk. Bransjen er jo ikke så miljøvennlig fra før av, derfor produseres ikke mine klær i land som Kina, sier hun.

Klærne produseres i Sverige og Estland, mens stoffene hovedsakelig kommer fra Italia, England og Frankrike.

Gangnæs forteller at hun er inspirert av gammel norsk bondekultur, men også av den moderne designen.

Jeg blander og setter sammen to stiler og kulturer. Klærne er både romantiske og funky, sier hun, og legger til at klærne skal være komfortable, og at det har et hint av nostalgi i seg.

Prisene varierer fra 1500 og oppover.

Det var i 2005 designerspiren startet opp firmaet MOGA. Året før var hun uteksaminert fra Designinstituttet i Århus, og veldig klar for å starte sin egen bedrift.

Oppvokst med klær

Yrkesvalget innenfor design har ligget i kortene siden barndommen. Både faren, onkelen og bestefaren drev klesbutikk, moren var en kløpper på symaskin. Gangnæs har mang en gang trått sine barneføtter der. Senere i livet jobbet hun for Camilla Sterk i London. Drømmen er klinkende klar, Gangnæs vil nå ut til markedet i Europa. Hun er tålmodig og har startet fra bunnen.

Det tror jeg er viktig å starte i det stille, for det er tøft og man må jobbe hardt, sier Gangnæs.

25 +

Å leve av MOGA er et sterkt ønske for Gangnæs. I dag jobber hun med klærne for fullt, hun jobber i en klesbutikk og har en datter på to år. Timeplanen er med andre ord full.

Jeg lager klær jeg selv liker og vil gå i. Målgruppen min er damer fra 25 år og oppover og uttrykket mitt er selvstendig, sier Gangnæs.

Alt fra kåper til kjoler skal ut i butikkene til høsten

Hun har prøvd seg på både barneklær og herreklær.

Å lage litt mer herreklær hadde vært gøy, sier hun.

Gangnæs har hatt klær ute i butikker før, men ikke en helt egen, kommersiell kolleksjon.

Jeg håper jo klærne mine vil selge bra, så jeg virkelig kan leve av dette. Nå gleder jeg meg og er kjempespent, sier hun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere