RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Den skandinaviske "badstu-stilen" og "furu-helvete" er på vei inn i motebildet igjen.
Den skandinaviske "badstu-stilen" og "furu-helvete" er på vei inn i motebildet igjen.

Furu er tilbake

Furu, kunsthåndverk, gjenbruk, mimosa og IKEA er nøkkelord for hvordan vi vil innrede oss i 2009.

Akkurat da oppussingsekspertene på TV hadde revet ut det gulnede furupanelet fra de norske hjem, er den skandinaviske "badstu-stilen" på vei inn i motebildet igjen. I hvert fall som materiale; det er ikke sikkert at 1990-tallets syrebeisede vitrineskap blir like populære denne gangen.

Jeg kan ikke si eksakt hvordan furu kommer tilbake i interiøret. Men jeg er nokså sikker på at det kommer snart, sier sosialantropolog og forbruksanalytiker Charlotte Bik Bandlien.

Furu er allerede blitt brukt en stund i samtidskunstsammenheng, og den siste tiden også i innredninger i toneangivende klesbutikker. Dette er bekreftelser på at en furutrend er på gang, mener Bandlien.

Gjenbruk og kunsthåndverk

Nordmenn har de siste årene vært verdensmestre i oppussing. Aktiviteten er blitt noe redusert i høst som følge av finanskrisen og flere møbelfabrikker og -butikker er slått konkurs.

Denne bransjen vil få det minst like tøft i 2009, nå som gjenbruk og kunsthåndverk ser ut til å bli toneangivende trender.

Begge deler representerer noe annet enn den tradisjonelle forbrukskulturen.

Erfaring viser at folk i krisetider søker seg tilbake i tid, til tradisjoner og substans. Vi blir mer opptatt av at ting skal ha historie og autentisitet. Derfor tror jeg kunsthåndverk vil overta som hedersbetegnelse etter design, og at produkter med en klar lokal tilknytning vil bli mer populære gjerne norske, sier Bandlien.

Den nye gjenbrukstrenden er ikke bare en konsekvens av det økte fokuset på miljø, men henger sammen med et ønske om å eie produkter med "sjel". Dette aspektet har i lengre tid vært viktig for en liten, men innflytelsesrik gruppe. Nå kan de si velkommen etter.

Optimistiske farger

Årets farge i 2009 blir mimosa, ifølge det amerikanske fargeinstituttet Pantone. Begrunnelsen er at denne gulfargen føles oppløftende og forfriskende, og i disse krisetider kan alle trenge litt optimisme.

Pantones fargekåring har alltid stor innvirkning på interiørtrenden, fordi dette påvirker hvilke farger materialene blir produsert i. En selvoppfyllende profeti, forklarer Charlotte Bik Bandlien.

På den toneangivende interiørmessen Maison et objet i Paris tidligere i høst, var den knallgule fargen godt synlig i mange utstilte produkter, som pynteputer, duker, sengetøy og som veggfarge.

Arrangørene av den norske Gave & Interiør-messen i januar lover også at det vil bli mye gult, supplert av andre "optimistiske" farger som lyserød, lyseblå, lavendel, lilla og lysegrønn.

Ingen krise for IKEA

Det finnes mange spådommer om hvor lenge bolig- og finanskrisen vil vare og legge bånd på oss som forbrukere.

Høyskolelektor Karl-Fredrik Tangen ved Markedshøyskolen er ikke blant dem som vil prøve å tidfeste dette. Han tror det kommer et tidspunkt hvor vi slutter å kalle det en krise, og lar det gå over til en normaltilstand med lavkonjunktur.

Shoppingbehovet blir vi uansett ikke kurert for:

De store innkjøpene, som ny sofa eller ny bil, kan man fint utsette en stund. Men det betyr ikke at man slutter å kjøpe, for kravet til fornyelse er noenlunde konstant. I stedet for å investere i en helt ny sofa, kjøper man kanskje en enkelt pute i stedet, sier Tangen.

Han tror det særlig er "high end"-delen av møbelbransjen som vil slite den kommende tiden. De som henvender seg til mer vanlige lønnsmottakere, vil ikke merke nedgangstidene på samme måte.

IKEA er trolig den aktøren som vil klare seg best. De selger ting folk har råd til, samtidig som produktene er stuerene blant designbevisste. IKEA selger også alt det småtteriet som folk skal ha til hjemmet, påpeker høyskolelektoren.

Ifølge Christen Røhnebæk, kommunikasjonsrådgiver i IKEA Norge, har interiørgiganten tradisjon i å vinne markedsandeler i dårlige tider.

Også i høst har omsetningene økt, selv om omsetningsveksten ikke er på høyde med tidligere år, forteller Røhnebæk.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere