RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

HYBRID-AUDI: Audi A1 som konsept, men den virkelige bilen havner trolig meget nær denne. Legg merke til bilens aggressive front. (Foto: Øivind Skar)
HYBRID-AUDI: Audi A1 som konsept, men den virkelige bilen havner trolig meget nær denne. Legg merke til bilens aggressive front. (Foto: Øivind Skar)

Gaper Audi for høyt?

Audis ambisjoner er å bli premium bilmerke nummer én i 2015. Analytikere tror det kan bli vanskelig.

Audis ti siste år har i hovedsak bestått av en sammenhengende opptur. Men målet ligger høyere; å bli best på det meste. Fristen settes til 2015, og det finnes kun en vinner i den knallharde konkurransen som følger i kjølvannet av kappløpet: Bilkjøperne. For konkurrentene er mange. Fortsatt ligger både BMW og Mercedes i volum et godt stykke foran Audi, og forskjellen vil bestå fram til 2020, tror bilanalytikere Automotive News Europe (AME) har snakket med.
Årsakene skal være:
Sterk konkurranse
Ikke nok grønn teknologi
Svak posisjon i USA.

BMW og Mercedes

Både BMW og Mercedes som merkenavn står langt sterkere i USA enn Audi, og begge produserer biler lokalt for det amerikanske markedet. Hver gang diskusjonen om "premium brands" dukker opp, sier BMWs folk at det kun finnes to slike verden over: Mercedes og BMW. Hos Mercedes holder man klokelig munn, men nikker samtykkende. De to har på en måte delt verden mellom seg. Dessuten står Lexus enormt sterkt i USA og gjør livet vanskeligere for de tre tyske merkene. Forstyrre gjør også luksusmerkene Infiniti (Nissan) og Acura (Honda). Markedsleder Lexus selger mer enn tre ganger så mange biler i USA som Audi (269.775 mot 75.900 i årets ti første måneder). Og i Storbritannia forsøker Jaguar og Land Rover å klore seg fast. Fra sidelinjen vil gjerne Saab og Volvo være med å i det gode selskap, mens Cadillac og Lincoln fortsatt har sin menighet i USA.

Sterke Lexus

Dessuten står Lexus enormt sterkt i USA og gjør livet vanskeligere for de tre tyske merkene. Forstyrre gjør også luksusmerkene Infiniti (Nissan) og Acura (Honda). Markedsleder Lexus selger mer enn tre ganger så mange biler i USA som Audi (269.775 mot 75.900 i årets ti første måneder). Og i Storbritannia forsøker Jaguar og Land Rover å klore seg fast. Fra sidelinjen vil gjerne Saab og Volvo være med å i det gode selskap, mens Cadillac og Lincoln fortsatt har sin menighet i USA.

Tror på økning

Analytikere tror at BMW med Mini innen 2020 har økt til to millioner biler, Mercedes til 1,6 millioner og Audi til 1,3 millioner. Videre sier analytikere at BMW så langt har satt den innovative standarden, og at Audi ikke har kommet til det nivået ennå. Dette er naturligvis Audis CEO Rupert Stadler uenig i. Stadler sier til AME at at Audi vi holde fast ved sin sporty linje, og samtidig bringe fram drivstoffgjerrig teknologi.
Til 2020 er det fortsatt tre bilgenerasjoner...

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere