RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Eldre- og helsebyråd Cecilie Brein begynte å rydde opp i TT-kaoset da hun tok over etter Sylvi Listhaug 6. januar.
Eldre- og helsebyråd Cecilie Brein begynte å rydde opp i TT-kaoset da hun tok over etter Sylvi Listhaug 6. januar. Foto: Foto: May Helene Dahl

Går aldri tilbake til gammel TT-ordning

Første dag som byråd, fikk Cecilie Brein i oppgave å rydde opp i TT-kaoset. – Vi tar mye av skylden, men endringen måtte komme, sier hun.

SENTRUM: Siden nyttår har det stormet rundt den nye TT-ordningen i byen. Funksjonshemmede ble kjørt rundt i timesvis, pårørende visste ikke hvor barna var, telefonen hos kjørekontoret til Samres brøt sammen og de nye sjåførene fant ikke frem og snakket knapt norsk.

LES OGSÅ: Totalt kaos for ny TT-kjøring

Nå tyder alt på at tiltakene for å bedre situasjonen virker, i følge byråden.

Endringene måtte komme

1. januar var den endelige fristen for å konkurranseutsette TT-tilbudet i Oslo, som gjelder funksjonshemmede og andre som ikke kan bruke ordinær kollektivtransport.

I hovedsak skulle tjenesten fungere som før, men med nye leverandører og med mer samkjøring. Slik gikk det ikke.

LES OGSÅ: Mobiliserer til opprør i TT-saken

– Vi skulle gjerne hatt mer tid før endringene ble satt i verk, men den gamle ordningen der Oslo Taxi hadde enerett på dette markedet var lovstridig og tilbudet måtte konkurranseutsettes, forklarer Brein.

– I noen tilfeller var det gamle tilbudet bedre enn det skulle være, og mange av ordningene visste ikke kommunene om fordi brukerne avtalte direkte med faste sjåfører, forteller byråden.

– Dette skapte store problemer for det nye systemet, da det manglet informasjon på brukere i kommunen. Da disse ringte inn til Samres første dag, ble det kaos, sier Brein.

LES OGSÅ: – Helt uholdbart

Forsvarer Samres

Hun tilbakeviser alle påstander om at det svenske selskapet Samres vant anbudsrunden fordi de var billigst.

– Samres ble valgt ut fra en faglig vurdering og strenge krav, sier byråden. Hun mener Samres har fått uforholdsmessig mye kritikk, og kan vise til gode resultater i Sverige.

Tiltakene hjelper

Byråden beklager at mange har hatt uakseptable opplevelser med omleggingen av TT-tjenesten. Hun tror likevel at ordningen vil fungere etter hvert, og viser til tiltakene som er gjort med å sette inn ekstra biler, mer bemanning, utvidet opplæring av sjåfører og bedre kjøreruter.

– Det prioriteres nå å få folk til jobb og skole, så alle er sikret den transporten de har krav på, sier Brein. Hvis spesialbilen ikke dukker opp 15 minutter etter avtalt tid, oppfordres folk til å benytte vanlig drosje og få kostnadene refundert.

Brein påpeker at noen brukergrupper vil bli unntatt samkjøringsregelen, der det er helsemessige grunner for det. Hun opplyser at det foreløpig gjelder for noen av spesialskolene, som blant annet Nordstrands Blad har skrevet om tidligere.

– Alle må rapportere og klage på det som ikke fungerer, sier Brein, som mener det er viktig at de berørte blir hørt.

I overkant spennende

Brein gleder seg til å gå på jobb om morgenen, til tross for mange utfordringer i den nye jobben som byråd.

– Det har vært i overkant spennende. Det er krevende å være byråd, men det skal det være, avslutter hun.

 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere