RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Get og Telenor skylder på hverandre

Det er knute på tråden mellom Telenor og Get.

FURUSET: Dette er juridiske forhold, som settes i sammenheng med åpen konkurranse i telemarkedet og alle kan tilby teletjenester, sier informasjonssjef Knut Sollid i Telenor.

Han forklarer at de ikke har lov til å reparere kabler innenfor husets fire vegger, når borettslaget har avtale med annet selskap.

Vi har ansvaret for å vedlikeholde kablene utenfor. Disse går inn til en boks på huset. Ved feil, må kunden melde ifra til Telenor og vi melder det videre. Fordi borettslaget eier linjene, og Get har avtalen her, så må Get ta ansvaret. Vi har meldt ifra om feilen og kjenner saken, sier Sollid.

Telenors ansvar

Han mener at Get har tolket avtalen med borettslaget feil.

Vi er i dialog med Get. Situasjonen er uholdbar for kundene. Feilen burde vært rettet umiddelbart. Kablene fra denne teleboksen og inn til leiligheten har vi ikke lov å røre, sier Sollid.

Kommer dere til å følge opp deres kunder?

Vi følger opp kundene våre, og snakker med Get. I denne situasjonen føler jeg nesten at jeg ville anbefalt å bruke Get, ettersom de har avtalen med borettslaget, sier Sollid.

Gets informasjonskonsulent, Øyvind Husby, avviser kritikken.

Vi tar ansvar for kundene våre, Telenor må gjøre det samme.

Husby mener det er selskapene selv som må betjene sine kunder.

Kontaktpersonen til Gransstangen borettslag, Børge Elle i Get, mener at Telenor bør innse sine forpliktelser og sier at beskyldningene er sprøyt.

I avtalen vår står det at Get skal holde vedlikehold for sine kunder, forteller han.

Må ta ansvar

Jeg har snakket med Telenor og tilbudt meg å gjøre servicen for dem og fakturer for tjenestene. Det ville de ikke, sier Elle, som hadde møte med styret i Granstangen borettslag tirsdag.

Umiddelbart tenker jeg at dette er Telenor sitt ansvar. De har avtalen med kundene og må derfor forholde seg til problemet, sier underdirektør i Post- og teletilsynet Arne Litlere.

Normalt fikser leverandøren problemene med sine produkter uansett om det er privatkunder eller bedriftskunder. Blir ikke dette gjort ville jeg rådet kundene til å klage skriftlig. Er de ikke fornøyde kan saken tas opp med brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon, sier Litlere.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere