RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gir seg som tillitsvalgt

Økt husleie, blanding av ulike beboere, "opp- justert" boareal, uro og rot med brannvarslingsrutiner. Begeret har rent over for tillitsvalgt Turid Andersen.

VESTLI: - Jeg orker ikke mer. Dette sliter for mye på helsa. Vi eldre blir ikke tatt på alvor, vi er liksom i veien for systemet. Det er så mye som ikke fungerer her lenger. Frustasjonen på huset er veldig stor. Jeg gir meg som tillitsvalgt, sier Andersen til Lokalavisen Groruddalen. Hun er frustrert og oppgitt over at den grunnleggende brannsikkerheten svikter. Det er et skrikende behov etter informasjon. Folk er usikre på hva de skal gjøre ved brannvarsling - og usikkerheten har vart en stund. Mandag 14. august oppsto det kaos fordi alarmen først gikk på - av - og på igjen. Direktevarslingen til 110-sentralen virket ikke, slik Boligbygg Oslo KF har avtale om. Tilslutt måtte beboerne selv ringe brannvesenet.

Rot med brannrutiner

- Kontakten til brannstasjonen fungerer ikke. Brannvesenet får ikke beskjed når alarmen går her. Vi har ingen kontaktperson her som har ansvaret når det går brannalarm. Vi får ikke noen informasjon overhode. Systemet fungerer ikke, tordner Andersen.
En beboer skal ha skrudd av alarmanlegget, fordi han/hun ikke orket å høre på. Siden alarmen ble skrudd av, trodde mange at det dreide seg om falsk alarm. Flere gikk inn i leilighetene igjen.
- Da blir det enda mer frustrasjon. Alarmen gikk på igjen fordi det var branntilløp i 8. etasje, forteller Turid.
Den "lokale" brannmesteren skal ha fått refs av brannvesenet. Anlegget skal ikke røres av beboere, får Lokalavisen opplyst. Befalsvakt Pål Tønnesen bekrefter at de ikke var fornøyd med forholdene på stedet.
- Vi var ikke fornøyd med at folk stilte av alarmen. Antakelig ble hele anlegget tilbakestilt. Da begynner alarmen å ule igjen. Varslingsanlegg som går direkte til 110-sentralen skal ikke røres. Det er brannvesenet som skal skru av klokkene, påpeker Tønnesen.
Øyvind Kristiansen ved 110-sentralen er kritisk til at ikke Boligbygg Oslo KF har orientert beboerne om brannrutiner.
- Jeg synes gårdeier burde sendt ut ordentlig informasjon om hvordan de skal forholde seg. Det er dårlig at beboerne ikke får greie på noenting, sier han til Lokalavisen.
Turid Andersen forteller at det er sendt brev til bydelsadministrasjonen, foreløpig uten svar. Kristiansen på sin side har slitt med å få tak i ansvarlige folk i Boligbygg.
- Det har vært et rot å få tak i folk. De skiftes ut omtrent hvert kvarter. Her må gårdeier ta et ansvar, slår han fast.

Total svikt

Turid Andersen synes episoden vitner om kommunikasjonssvikt mellom gårdeieren Boligbygg Oslo KF og leietakerne. Hun har gjentatte ganger forsøkt å ta opp problemene, uten å lykkes. Lokalavisen Groruddalen har tidligere skrevet flere artikler om problemene i Vestlisvingen 196. Det er sterk irritasjon over husleieøkning, "oppjustering" av boligareal, mangel på vaktmester og blanding av psykisk utviklingshemmede og eldre mennesker. Andersen kommer egentlig fra Sinsen men flyttet til Vestlisvingen 196, fordi det var trygdebolig med balkong og godt tilrettelagt for bevegelseshemmede. Nå kjenner hun seg ikke igjen i blokka. Brannrotet er bare toppen av et stort isberg.
- Vi er fratatt tryggheten og tør ikke bevege oss fritt her lenger. Det er hyggelig å spise vafler og kose seg, men vi trenger noe mer. Det må komme ansvarlige folk hit og informere oss. Hvem har ansvaret, spør Andersen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere