RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gjør noe

Mandag slo miljøforkjemperne i dalen seg sammen for å aksjonere for et bedre miljø i Groruddalen. Tall fra de første månedene av året er ikke gledelig lesing for de som er interessert i å bedre miljøet.
Svevestøv og annen luftforurensning plager alle de som har pusteproblemer. Kollektivtilbudet i de fire bydelene er ikke kjent for å være av de beste. Når politikerne legger til rette for at det faktisk er billigere og enklere å hive seg i bilen enn å stå på en bussholdeplass, er det ikke rart at det er det tilbudet mange velger. Vi har verken tid eller råd til å stå timesvis på en holdeplass og vente på en buss som aldri kommer.
Det er her politikerne må begynne. De må gjøre det attraktivt å benytte seg av et velfungerende kollektivtilbud som både er lett å benytte seg av og uten at man slipper å grave for dypt i lommeboka. Det skal lønne seg å reise kollektivt.
Et bedre kollektivtilbud vil senke luftforurensningen. Det er ikke bare de store industriene og fabrikkene som spyler ut gasser og ødelegger miljøet vårt. Vi må begynne i det små, sette bilen hjemme og benytte oss av kollektivtrafikken.
Det er positivt å se at folk faktisk engasjerer seg for å bekjempe et stadig større miljøproblem. At miljøaktivistene slår seg sammen og lager en samlet front mot forurensingen kan styrke lobbykraften og kanskje ha større innvirkning på politikerne. Og det er symbolsk nok når enkelte av aksjonistene faktisk må forlate en aksjon på grunn av pusteproblemer.
Vi kan alle bidra, men da må vi få forholdene tilrettelagt.

Det skal lønne seg å reise kollektivt. Et bedre kollektivtilbud vil senke luftforurensningen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere