RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

BAKOVERVENDT: Opel er først ute med bakovervendte bakdører, eller «selvmordsdører» som det het i gamle dager. Nå er mottoet: Kan Rolls-Royce, så kan vi! (Foto: Opel)
BAKOVERVENDT: Opel er først ute med bakovervendte bakdører, eller «selvmordsdører» som det het i gamle dager. Nå er mottoet: Kan Rolls-Royce, så kan vi! (Foto: Opel)

Gjør som Rolls-Royce

I gamle dager var dører som åpnet bakover rene selvmordsinnretninger. Men det var før – nå følger Opel i sporene til selveste Rolls-Royce.

Opel gjør alt de kan for å vekke oppsikt. Så da de på Genève-messen for snart to år siden viste et konsept på hvordan deres neste versjon av den lille flerbruksbilen Meriva skulle se ut, var det få som trodde Opel ville våge å lage bilen med bakdører som slår bakover.

Nå har det aldri vær noe tvil om at slike dører gjør det lettere å komme inn i bilen, nesten like lett som på biler med de mer kostbare skyvedørene.

Men tør Rolls-Royce så tør Opel, er åpenbart tonen hos Opel i Rüsselsheim.

Fornyer seg

Opel fornyer seg totalt for tiden. Først kom de med Insignia, snudde litt opp-ned på familiebilklassen, definerte nivået for utstyr og opplevd kvalitet – og innkasserte tittelen Årets Bil i Europa.

I disse dager lanseres den litt mindre Opel Astra i helt ny innpakking, og for en innpakking. Nok en gang setter Opel standard og drar massevare over mot premium kvalitetsfølelse.

Om noen måneder er det så klart for Meriva i klassen under. Forrige Meriva var først og fremst kjent for eksepsjonell fleksibel innredning – for å være klassens fikseste og mest praktiske bil.

Opel lover at den nye blir bedre på alle punker: Rommeligere, mer fleksibel og enda bedre å kjøre.

Her spiller de bakovervendte bakdørene en viktig rolle fordi de gjør det enklere å komme inn og ut av i bilen, ikke minst når barn skal på plass i barneseter etc.

At fortbruket går ned med 15 prosent i forhold til dagens Meriva er nesten underordnet i denne sammenheng. Motorprogrammet omfatter forøvrig varianter fra 75 til 140 hk.

Og «selvmordsdørene» kan naturligvis ikke åpnes i fart, om noen skulle være i tvil. Meriva har premiere på vårens bilmesse i Genève og ankommer Norge utpå sommeren.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere