RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gledelig nedgang

LEDER, TORSDAG 8. OKTOBER 2009:

Nå foreligger årsberetningen for trafikkulykker i Oslo 2008. Det er en svær jobb som Samferdselsetaten i Oslo kommune gjør hvert år for at vi gradvis skal bli klokere og kunne sette inn trafikktiltak der det virkelig trengs. Vi har statistikk på samtlige ulykker helt fra 1975 som viser ulykker vurdert i forhold til veikategori og trafikantgrupper, og ikke minst: Det lages oversikt over hver eneste ulykke som har skjedd i hver bydel basert på politiets rapporter om trafikkulykker med personskade.

Av statistikken kan vi lese at vi er inne i en positiv utvikling. Til tross for at vi stadig blir flere innbyggere i Oslo, og trafikken bare blir tettere, så går ulykkestallene ned. I 2007 var antallet ulykker 989. Av disse 989 ulykkene var det 10 dødsulykker, 2 meget alvorlige ulykker, 53 alvorlige ulykker og 924 lette ulykker. I 2008 er det registrert 936 ulykker fordelt på 7 dødsulykker, 3 meget alvorlige ulykker, 62 alvorlige ulykker og 864 lette ulykker. Det betyr en nedgang på ca. 5 prosent fra 2007.

Det er ingen grunn til å juble over "bare" syv dødsulykker i fjor. Men det er gledelig at vi igjen kan registrere en nedgang i antall ulykker totalt, og også i antall dødsulykker i Oslo. Både på landsbasis og i Oslo nådde antall trafikkulykker en topp tidlig på 70-tallet. Siden den gang er antall personskadeulykker betraktelig redusert. Men vi skal ikke lenger tilbake enn til årene 2004, 2005 og 2006 for å finne år der utviklingen i antallet ulykker gikk feil vei. At vi nå ser fallende tall i to år etter hverandre, gir oss et lite håp om at vi er inne i en positiv trend og at nedgangen ikke bare skyldes tilfeldige variabler.

Forfatter av denne leder-artikkelen vokste opp på Veitvet på '60-tallet og ble påkjørt fem ganger før fylte ti år. At han fortsatt kan gå er lettere å forklare med mirakler enn flaks. Oslo er blitt en veldig mye tryggere by for både barn og voksne siden den gang. Men fortsatt gjenstår store utfordringer i arbeidet med å skille myke trafikanter fra motorisert trafikk . Fortsatt lurer fellene rundt oss på alle kanter. Så lenge folk kjører bil og motorsykkel, klarer vi aldri å regulere oss vekk fra alle ulykker.

Enhver må bruke hodet. Hele tiden.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere