RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vannspeil: Her blir det en dam, forteller Christian Ringnes. Vi befinner owss ved vanntårnet rett bak Ekebergrestauranten. Foto:Anne-Grethe Ulriksen
Vannspeil: Her blir det en dam, forteller Christian Ringnes. Vi befinner owss ved vanntårnet rett bak Ekebergrestauranten. Foto:Anne-Grethe Ulriksen

Gondolturen vil ta 2 minutter og 36 sek

– Her skal gondolbanen gå,sier Christian Ringnes og peker 849 meter nedover fra Ekebergskråningen til et punkt i Bjørvika. Det blir 26 gondoler som kan ta seks eller åtte personer hver.

Ekeberg: Kanskje skal hver gondol ha sin egen personlighet? Med tema fra Munch? Eller fra skulpturparken? Ingenting er bestemt, men det er lov å leke seg med tanken, smiler Ringnes.

Vi møter ham i hans eget kulinariske palass, Ekebergrestauranten, hvor han har planer om egen gondolbane.

Brudegondol?

– Kanskje skal vi ha en egen brudegondol der det er attraktivt å falle på kne og be om sin utkåredes hånd, sier Ringnes.

Han har satt av 350 millioner kroner i en stiftelse. Det er denne stiftelsen som har finansiert utgravingene på Ekeberg i sommer som har gjort byen flere tusen år eldre.

Han er begeistret for funnene. Men kanskje like glad for at utgravingene viser at det er fullt mulig å etablere en kombinert skupturpark og fornminnepark. Det er mange nok steder uten arkeologiske funn i grunnen til at 100 skulpturer til kvinnens pris kan plasseres ut i terrenget.

Mange spørsmål

Fortsatt er det mange ubesvarte spørsmål om hvordan både park og gondolbane skal utformes. Samtidig faller stadig nye brikker på plass. Oslo kommunes ledelse er positiv, både i administrasjonen og i den politiske ledelsen. Byantikvaren er med på laget, og sannelig er også Riksantikvaren særdeles positiv til planene.

– Når det gjelder gondolbanen må vi først få på plass utformingen av Munch-museet før vi vet hvordan bygningen i Bjørvika kan se ut. Skal den plasseres ute i vannet eller ved siden av museet? Skal vi gå for et lavt bygg med et tårn foran, eller skal banen gå ut fra et flere etasjes bygg? Dette er usikkert. Men vi vet at spennet blir på 849 meter, at høydeforskjellen blir på 85 meter, og at gondolbanen kan leveres fra et firma i Østerrike. Vi vet også at finansieringen er på plass. Når det gjelder hvor banen skal lande på Ekeberg vet vi mer, sier Ringnes.

Han fører oss et punkt 60 meter unna restauranten. Her er det fritt for fornminner, det er klar bane ned til Bjørvika. Alt ser bra ut.

– Akkurat nå har Forsvaret fortalt oss at en radar som ligger nedenfor Ekebergrestauranten kan påvirke kabelbanens plassering, men det ser ut til å gå bra, sier Ringnes.

Går fort

Han poengterer at det ikke er noen skiheis han planlegger. Men den som har tatt gondolbaner i Alpene er på sporet. Det er altså snakk om solide saker. Hastigheten blir seks meter pr. sekund.

Det betyr at turen fra Bjørvika til Ekeberg er unnagjort på to minutter og 36 sekunder.

- Det er fort fort, mener Ringnes.

Han er overbevist om at både byens egne inbyggere og turister kommer til å nyte selve turen opp og ned, og ser for seg å kjøre for halv fart for å gi folk mer tid i luften. Og tid nok til både å fri og få svar før turen er over! Men i høysesong kan det nok bli nødvendig å kjøre full hastighet.

– Jeg tror ikke gondolbanen blir noen gullgruve. Men er det noen som mener de kan drive den med overskudd, så står ikke jeg i veien. Jeg er opptatt av å få den på plass, ikke av å være gondolbane-driver, sier Ringnes.

Han forteller at mange har ønsket å få banen forlenget videre oppover til Ekebergsletta, men sier dette er en fysisk umulighet. Da måtte man ha bygd en bane til.

– Men det er jo kort vei å gå, sier han.

EKT som nå pusses opp, og sletta med alt som skjer der oppe, kommer til å spille sammen med skulptur og fornminneparken. Ikke minst under Norway Cup!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere