RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Grønland Basar ble reddet av Vinmonopolet

Grønland Basar er etter flere års stillstand i forsiktig vekst. Det eksotiske elementet tones ned – stedet skal bli et nærsenter.

Grønland – Grønland Basar skulle være et eksotisk kjøpesenter som speilet bydelen vi holder til i. Vi skulle selge tyrkiske møbler, persiske tepper, frukt og grønnsaker, indisk godteri, tyrkisk gull, og vi skulle ha flere restauranter med mat fra Tyrkia, India og Pakistan, sier senterleder Hilde Frantzen.

– Vi brukte mye penger i starten på å markedsføre senteret som Oslos mest eksotiske kjøpesenter. Men kundene uteble. Etter nye undersøkelser konkluderte vi med at vi måtte få inn butikker som man trenger i hverdagen. Vi fikk så inn Vinmonopolet og dermed kom interessen fra andre butikker, sier Frantzen.

LES OGSÅ: Fornøyde ansatte på Grønland Basar

– Var det Vinmonopolet som ble redningen?

– Vi tror ikke at det alene har sørget for mer trafikk, men at det skyldes det totale tilbudet vi nå kan tilby våre kunder. Men det er klart at med polet fikk vi drahjelp.

Lite markedsføring

Omsetningen har da også økt jevnt og trutt. i det spesielle huset. Med det gylne inngangspartiet med søyler og høy bue kledd i mosaikkfliser gir assosiasjoner til noe folk flest opplever som eksotisk.

– Vi laget inngangspartiet eksotisk i tråd med konseptet vi hadde den gangen. Bygget er et kvartal som består av en ny del og en gammel verneverdig del som er bygget sammen. Vi har leiligheter på toppen, sier senterlederen.

– Dette er ikke et typisk kommersielt bygg, derfor er det vanskelig å visualisere handel inne hos oss. Når det gjelder shopping i forhold til bygget har vi en stor utfordring. Vi har et annet byggmessig utgangspunkt enn Oslo City, for å si det slikt, sier Frantzen.

Grønland Basar er et senter med 20 butikker.

– Det er butikkene sammen med et generøst bidrag fra Olav Thon-gruppen som betaler for markedsføringen av senteret. Dette er etter modell fra kjøpesenterdrift hos oss, samt andre senterkonsultasjoner. Da sier det seg selv at vi ikke har mye midler til markedsføring, så vi konsentrerer oss om å bruke våre midler lokalt. Om man ikke bor i Gamle Oslo er sannsynligheten mindre for at man kjenner oss.

Beholder det eksotiske

Hvordan ser du for deg den videre utviklingen?

– Vårt fokus nå er å jobbe med nærmiljøet og få folk til å handle hos oss i hverdagen. Denne tankegangen har vi i hodet når vi leter etter nye butikk-konsepter, sier Frantzen, og legger til at de nå vil videreutvikle senteret som et nærsenter.

Hun sier at Olav Thon-gruppen håper på lojalitet blant folk i Gamle Oslo, men framhever at selv om den eksotiske utformingen førte til problemer, vil de beholde en eksotisk touch i den videre utviklingen fordi de tror det er viktig i forhold til bydelen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere