RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Groruddalen på (7,5 minutts)-banen

I nyhetene for de neste fem år lanserer Oslo Sporveier doble avganger på Grorud- og Furusetbanen.

Groruddalen: Forrige uke fikk planleggerne i sporveisbygget styrets godkjentstempel på den konkrete femårsplanen som blant annet innebærer at det innen fem år vil bli to avganger i kvarteret på Grorud- og Furusetbanen.
Planene innebærer også en rekke fysiske utbedringer i T-banesystemet. I tillegg skal kundene i fremtiden betale mindre for korte reiser.
Oslo Sporveier ønsker en opptrapping av tilskuddet til én milliard kroner fra dagens nivå på omkring 800 millioner.

Øker frekvensen

Det er i Oslo sporveiers nye strategiske plattform for de neste ti årene nyheten lanseres.
Men før det blir 7,5 minutters ruter, må byggearbeidet på Økern fullføres.
- Så snart det er ferdig er meningen å øke frekvensen på Grorud- og Furusetbanen. Men vi er avhengig av at anleggsarbeidene har den fremdriften de har planlagt, forklarer plandirektør Tore Kåss som mener de doble avgangene bør stå ferdig i løpet av 2008.
- Grorud- og Furusetbanen er de to tyngste t-banene vi har. Når vi skal øke og forbedre tilbudet vårt, er det naturlig å starte der vi har flest kunder. Våre beregninger tyder på at det er potensiale på disse banene. Åpningen av t-baneringen vil gjøre hele t-bane-nettet mer attraktivt.

Åpning av t-baneringen

Byggearbeidene på Carl Berner og Økern gjør det vanskelig å kjøre 7,5 minutts ruter. Så snart det er ferdig, er meningen å øke frekvensen på Grorud- og Furusetbanen.
På grunn av begrenset tunnelkapasitet må Holmenkollbanen snu på Majorstuen for å få gjennomført 7.5 minutts avgangene i Groruddalen.
- Vi kan ikke fortsette å kjøre to-veis Holmenkollbane hvis vi skal ha flere avganger i Groruddalen. For å få plass til dette, var det en avveining vi måtte ta, forklarer plandirektøren.
I den strategiske plattformen har Sporveien også ytret et ønske om å utrede og forberede en rekke større og mindre prosjekter, med spesiell oppmerksomhet omkring Groruddalen. Blant annet er det lagt frem forslag om Haslesvingen; en forbindelse mellom Økern og Sinsen på T-baneringen. Dette vil gi mulighet for å kjøre direkte mellom Grorudbanen og T-baneringen mot Nydalen, Blindern og Majorstuen og videre mot sentrum.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere