RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Håndfri hjelper ikke

Bruk av håndfri gjør deg ikke til noen tryggere sjåfør så lenge du prater mens du kjører.

Det kommer fram i en undersøkelse om mobiltelefoner og trafikksikkerhet som Danmarks Transportforskning har gjennomført. Av undersøkelsen går det fram at bruk av håndfri i liten grad bidrar til sikrere kjøreatferd enn bruk av håndholdt mobiltelefon. Det er nemlig ikke ikke inntasting av nummer eller det at holder telefonen til øret, som utgjør den største distraksjonen. Det er selve samtalefasen. Prating mens man kjører bil bidrar til redusert oppmerksomhet, tregere reaksjontid og mer usikker kjøreatferd med større variasjoner i hastighet og avstander.

Myndighetene trodde nok de skulle komme problemet til livs ved å tillate bruk av håndfri, men telefonsamtaler mens man kjører tar uansett oppmerksomheten bort fra kjøringen, bekrefter Dagfinn Moe, trafikkforsker hos SINTEF.

Som rus

Distraksjon og uoppmerksomhet er direkte eller indirekte årsaken til opp mot en tredjedel av trafikkulykkene. Ifølge den danske undersøkelsen er det godt dokumentert at bruk av mobiltelefon under kjøring distraherer sjåføren. Det er særlig evnen til å reagere i kritiske situasjoner, og til å følge med på informasjon langs veibanen, som blir redusert når man er i en telefonsamtale. En undersøkelse som Transportøkonomisk Institutt har foretatt viser at påkjøring bakfra er den hyppigste uhellstypen i forbindelse med mobiltelefonbruk.

Samtalens karakter har også betydning. Man kan enkelt se for seg at en opprivende samtale om problemer i familien eller lønnsoppgjøret på jobben kan virke veldig distraherende på kjøringen, sier Moe.

Ifølge den danske undersøkelsen kan en telefonsamtale i bilen gi like nedsatt kjøreevne som 0,5 i promille. Moe mener man kan ta kraftigere i.

Vi vet at mangel på søvn kan redusere oppmerksomheten i trafikken like mye som inntil én i promille. Det er grunn til å tro at opprivende samtaler kan utgjøre et tilsvarende oppmerksomhetsrøveri, mener Moe

I undersøkelsen "Driven to Distraction" som David Strayer, professor i pskologi ved Universitetet i Utah, gjennomførte for to år siden, avsløres det at en 20-åring som bruker telefon i bilen får reaksjonsevnen redusert til det som er gjennomsnittet for en sjåfør på rundt 70 år.

Unge og aggressive

Ifølge den danske undersøkelsen er det godt dokumenter at bruk av mobiltelefon under kjøring er økende, men at forbruket varierer med alder. Storforbrukeren er 35 år eller yngre og bruker bilen mye. Menn tar oftere telefoner i bilen enn kvinner, og resultatene i undersøkelsen indikerer at bilister med høyt forbruk kjører mer aggressivt og oftere gir blaffen i trafikkreglene.

Bruk av håndholdt mobiltelefon har vært forbudt i Norge siden 15.mars 2000. Men en undersøkelse som TNS Gallup foretok for If Forsikring i fjor viste at så mange som halvparten av norske sjåfør bruker mobiltelefon uten håndfri når de kjører bil.

Vi foretar kontroller med bruk av mobiltelefon i forbindelse med setebeltekontroller og liknende. Av kontrollene kan vi se at antall forenklede forelegg for bruk av mobiltelefon i bilen har økt, sier Roar Skjelbred Larsen, fungerende UP-sjef.

I Sverige har myndighetene droppet påbudet om å bruke håndfri i bilen, fordi håndfri ikke har noen dokumentert sikkerhetseffekt kontra håndholdt. Ifølge Skjelbred Larsen er totalforbud mot bruk mobil i bilen et tema i flere land.

Ønsker UP å totalforby bruk av telefon i bil?

Vi forholder oss til det eksisterende lovverket, og vil oppfordre folk til å investere penger i håndfri dersom man må prate i telefon mens man kjører, sier Skjelbred Larsen.

Film og GPS

I forbindelse med innføring av forbud mot bruk av håndholdte mobiltelefoner i England, Finland og USA ble det registrert kraftige korttidseffekter. Men langtidseffektene målt etter ett år viste at forbruket lå på samme nivå som før forbudet.

Å bruke telefon i bilen er nok dessverre kommet for å bli Jeg tror ikke vi kan se for oss en situasjon der man plutselig skulle forby folk å prate i mobil i bilen, sier Dagfinn Moe, som mener vi har større utfordringer i vente.

Mobiltelefoner og GPS-innretninger som kan vise film kan bli den neste store utfordringen for tryggheten på veiene. Ifølge Amobil.no frykter blant andre Rådet for Større Færdselssikkerhed i Danmark at folk rett og slett ikke er sivilt lydige nok til å la være å se på TV i bilen, dersom dette ikke er forbudt ved lov.

Tv-titting og internettjenester kan bidra til enda farligere distraksjoner i bilen, og det er viktige at myndighetene er oppmerksomme på disse problemstillingene, sier Moe.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere