RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Harde fronter i slaget om Nyland Syd

En splittet miljø- bevegelse, vinglete Ap- politikere og hundrevis av illsinte terminal- arbeidere er bakteppet når kampen om Nyland Syd avgjøres denne uka. Nei til terminalutvidelse betyr en miljø- katastrofe, mener Kleiv Fiskvik.

NYLAND: Lederen av LO i Oslo har terminalarbeiderne på Alnabru i ryggen når det onsdag denne uken avholdes en politisk streik i Borggården. Streiken skal presse nølende Ap-politikere til å stemme ja til regulering av Nyland Syd, slik at Rom Eiendom kan bygge sin nye godsterminal. Det skal mangle kun 3 stemmer for å vippe flertallet tilbake fra nei til ja i bystyret.

Storstreik

Leder av LO i Oslo, Kleiv Fiskvik, mener det ville være en miljøkatastrofe om bystyrepolitikerne nå sier nei til Nyland Syd.
- Nå får vi håpe at Ap besinner seg i bystyret. De må se hva følgene vil bli. Hvis BAMA ikke får bygge der, bygger de isteden utenfor byen. Da blir det mer forurensning i Groruddalen, sier Fiskvik.
Miljøbevegelsen er splittet i Nyland Syd-saken. Groruddalen Miljøforum kjemper innbitt imot, mens Natur og Ungdom støtter terminalplanene. Tall viser at mer av godset vil komme på skinner, om terminalen blir bygd ut. Fiskvik mener motstanderne ikke taler miljøets sak.
- At Oslo kommune somlet med få lagt Postens brevsenter på Alnabru, betyr flere millioner kilometer ekstra med unødvendig bilkjøring. Det samme vil skje dersom terminalene tvinges ut av Oslo. Ved å konsentrere terminalvirksomheten i dalbunnen, vil det bli mindre trafikk i Groruddalen, hevder Fiskvik.
Fiskvik mener lokale politikere i Oslo driver et spill ved å forsøke å framstille Nyland Syd som en miljøsak.
- Noen bruker dette som pressmiddel for å få ut ekstra miljøgevinster. Det er ikke noe i veien for at E6-lokket blir bygd tidligere. Men det går uavhengig av dette, sier han.

Mer lokal trafikk?

Et argument som brukes mot Nyland Syd er faren for økt trafikkbelastning på Nedre Kaldbakkvei. Den skal bygges som 4-felts vei.
- Det bor jo ikke folk mellom E6 og Nyland Syd, poengterer Fiskvik.
Nyland Syd er et 220 dekar stort område nord for Nedre Kaldbakkvei. En tredjedel skal brukes til terminalområde, mens resten går til park og friområde. Arbeiderpartiet sitter med nøkkelen i saken når den avgjøres onsdag denne uken.

Skjønner ikke

Wiggo Vinje, klubbleder for Tollpost Globe, skjønner ikke dem som vil bygge "Central Park" i Groruddalen.
- Jeg er selv groruddøl og de fleste jeg snakker med bruker Marka som rekreasjonsområde. Den har de rett utenfor stuedøra. Jeg tror ikke det er så attraktivt for folk å dra ned i den "dumpa" der, sier Vinje om det mye brukte "parkargumentet".
- Det virker som dette er blitt en prinsippsak hvor man ikke ser realitetene. Nyland Syd skal bli park for enhver pris, uten å ta hensyn til andre forhold som spiller inn. Det gjør liksom ikke noe at biltrafikken øker, så lenge de får parken sin, sier Vinje.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere