RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– Jeg stod dekket av svart maling i flere timer mens fotografen tok bilder. Jeg ville ha et oppsiktsvekkende, ikonisk og originalt bilde på coveret, en slags motsats til ”kjekk artist i solnedgang”-bilde, sier Torgny. FOTO: PROMO
– Jeg stod dekket av svart maling i flere timer mens fotografen tok bilder. Jeg ville ha et oppsiktsvekkende, ikonisk og originalt bilde på coveret, en slags motsats til ”kjekk artist i solnedgang”-bilde, sier Torgny. FOTO: PROMO

Hater ting som funker

For tidligere Amulet-vokalist Torgny Amdam holder det ikke å kjøre safe.

Torshov: – Jeg måtte gjennom er periode med dyp selvransakelse, forteller plateaktuelle Torgny Amdam og stirrer på et punkt høyt oppe på veggen.

Han sitter på Kaffebrenneriet i nabolaget sitt på Torshov og forteller om tiden etter Amulet. Om hvordan han tok av fra E18 hardcore og brøyta fram en helt ny musikalsk motorvei.

– Jeg hadde gjort hardcoren fullt ut på alle felt, fra vegger og gulv til tak og jeg måtte finne ut hva jeg hadde å melde videre. Det holder ikke å safe for å få til smør på brødet. Verden har ikke hatt godt av en b-kopi av Amulet.

Dermed begynte vokalisten helt fra scratch. Fra samarbeidet med Anders Møller i duoen Demagogues gikk veien til det som skulle bli hans soloprosjekt: Torgny.

– Ble Demagogues-samarbeidet en slags mellomstasjon for å bli trygg nok til å kaste deg ut i solotilværelsen?

– Det kan nok være, men i starten hadde jeg ingen planer om å gå solo. Det bare utviklet seg sånn. Anders Møller betydde veldig mye for meg i den usikre perioden hvor jeg grublet over hva jeg kunne gjøre utenfor Amulet-konstellasjonen. Vi jobbet mye ut i fra humor og fandenivoldskhet, sier Torgny som ikke har vært redd for å gå i barndommen under arbeidet med soloplata «Chameleon Days».

– Man bruker det man har. Jeg fant den gamle fiolinen min med ødelagte stemmenøkler og begynte å lage lyd. Det var som å føre en samtale med en død person som plutselig åpner øynene og begynner å snakke tilbake.

Foruten å skifte sjanger, har Torgny både skrevet og produsert låtene på plata .

– Du virker som du har nektet å gjøre det lett for deg selv ?

– En artist må få lov til å være noe mer enn en småborgelig karrierist, selv om mange artister er nettopp dét! Jeg kjenner ubehag når folk snakker om musikk ”som funker”, som om musikk er et regnestykke som liksom skal gå opp. Jeg er ambisiøs på vegne av popmusikken og ville gå videre uten å gjenta meg selv. Ideen var ikke å innfri en forventning fra andre, men å respondere på hva jeg hadde inni meg.

Torgny har for lengst klart å skape engasjement med musikkvideoene «The Only Game», som skildrer innsiden av rånermiljøet, og «Big Day» - om russetiden til jenter i Asker. Begge er det foreløpige resultatet av et samarbeid med regissør Emil Trier.

– Vi ville utforske unge skandinaviske fenomener og miljøer. Det er gøy å registrere at «The Only Game» har ført til heftig nettdebatt om rånermiljøet. Underveis i arbeidet skjønte vi fort at dette måtte bli en videotrilogi, sier Torgny som foreløpig ikke vil ut med hva den tredje og siste videoen skal handle om.

– Hva vil du si er det viktigste for deg som musiker?

– Å lage noe med originalitet. Det er viktig at man ikke safer, men strekker seg ut over norsk mainstreamambisjon.

– Nå som plata er ute og skal leve sitt eget liv, hvor går veien videre?

– Jeg er allerede godt i gang med ny musikk som jeg ønsker å gi ut raskt. Jeg kommer definitivt ikke å bruke fem år på en ny plate, lover Torgny.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere