RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Need for Speed: Hot Pursuit kommer med en haug sosiale funksjoner som kalles for Autolog. 
Systemet kan kort og godt beskrives som spillets svar på Facebook.
Need for Speed: Hot Pursuit kommer med en haug sosiale funksjoner som kalles for Autolog. Systemet kan kort og godt beskrives som spillets svar på Facebook.

Heftig Lambo-action i Need for Speed

Fete biler i gammel fartslek gir nytt håp.

SPILLVERKET.NO: Starten på Need for Speed-serien var på mange måter min introduksjon til bilspillsjangeren. Biljaktene mellom racerførere og politi i det aller første spillet la grunnlaget for det som senere ble rendyrket i Need for Speed: Hot Pursuit og flere oppfølgere, og disse har også blitt de mest populære og mest solgte utgavene i serien.

Det har lenge vært kjent at Burnout-skaperne Criterion Games holdt på med et nytt Need for Speed-spill, men at det blir et nytt Hot Pursuit-kapittel ble først offentliggjort på E3.

Se bildeserie fra E3

Undertegnede fikk overvære flere presentasjoner av spillet, samt såvidt prøve flerspillerdelen selv.

Les vår anmeldelse av Need for Speed: Shift

Tilbake til røttene

Budskapet som har vært formidlet i alle kanaler er at spillet skal gå tilbake til seriens røtter og legge vekt på svindyre sportsbiler og sightseeing-vennlige omgivelser.

Blant de tilgjengelige bilene finner vi Bugatti Veyron 16.4, Koenigsegg CCX, Pagani Zonda Cinque, Lamborghini Gallardo og Ford Shelby GT500 – biler som de fleste av oss bare kan drømme om å få ta på i det virkelige liv.

Spillverdenen skal være helt åpen for sømløs utforsking, men deles i fire regioner med ulike tema: Skog, fjell, ørken og typisk amerikansk vestkyst. Totalt vil veinettet utgjøre en strekning på rundt 160 kilometer.

Området som var tilgjengelig for testing på E3 besto i en tofelts motorvei blant høye trær og fjell. Brettet hadde utseendet med seg, og inneholdt enkelte avstikkere, skjulesteder og veikryss som var godt egnet for å skape drama under jakten.

Spillet bruker Burnout-motoren, og vil antakelig måtte se seg slått av kommende konkurrenter på det grafikkmessige teknologisk. Forhåpentligvis vil det veie opp for det med gode designvalg og interessante omgivelser.

Smokey and the bandit

Spillet vil legge lik vekt på rollene og la oss spille hele karrieremoduser som enten kappkjører eller trafikkpoliti. I en samarbeidsmodus kan man også gå sammen med en kamerat og hjelpe hverandre fakke fartsbøller.

I løpet av karrieren vil man kunne bevege seg sømløst mellom offline- og online-spilling, alt etter hva man ønsker i øyeblikket, og å spille på nett teller også for framdriften.

Les også: Anmeldelse: Colin McRae: Dirt 2

Sosialt drivstoff

Noe av det utviklerne selv legger aller størst vekt på er en haug sosiale funksjoner som til sammen utgjør et system de kaller for Autolog.

Systemet kan kort og godt beskrives som spillets svar på Facebook – et sosialt nettverkssystem der man knytter sin spillopplevelse til venner og kjente.

Systemet vil støtte både tekstlig kommunikasjon og deling av bilder, og videre vil det hele tiden gjøre det mulig å holde venner oppdatert på din fremdrift, og oppfordre til konkurranse.

Av eksemplene vi fikk se var det blant annet meldinger som dukket opp for å fortelle at en venn hadde slått spillerens banerekord og totale poengsum i spillet. Ved slike tilfeller skal systemet være raskt ute og foreslå at man skal forsøke å slå den nye rekorden med en gang – eller om nødvendig utfordre vedkommende til en duell.

Autolog skal hele tiden foreslå hva man bør gjøre videre, og oppfordrer aktivt til rivalisering.

Mest mulig personlig

Rangeringslister av ymse slag skal holde styr på alt av statistikk, og målet er at dette skal fungere som en drivkraft for videre spilling.

Det loves også at det kun er relevante resultater, for eksempel venners, som vil vises til vanlig. Criterion Games har skjønt at det ikke nødvendigvis er gøy å hele tiden bli minnet på hvor uendelig mye lavere nivå man er på sammenlignet med de som vier livet sitt til spillet.

Systemet vil oppfordre brukerne til å bruke ekte navn og bilder av seg selv for å gjøre det hele litt mer personlig. Samtidig skal man kunne logge på Autolog fra en hvilken som helst nettleser og sjekke hva som foregår og hvordan man ligger an.

Gleden over speed

Need For Speed III: Hot Pursuit kjennetegnes av gleden over å leke katt og mus med motstanderen i en duell. Å bremse ned og vente på politiet før man tar en u-sving og skifter retning er en fin måte å erte og ydmyke onkel politi på.

Forhåpentlig vil balanseringen legge til rette for tette, spennende biljakter.

Lovnadene om eksotiske biler og omgivelser samt kraftige sosiale verktøy gjør meg forsiktig optimistisk før lanseringen i vinter, og med riktig gjennomføring er det klart dette kan ende med å bli riktig god underholdning.

Kanskje er Need for Speed: Hot Pursuit spillet som for alvor skal gjøre meg interessert i bilspill igjen. Jeg gleder meg i hvert fall til å slippe både banekjøring og tørr simulering.

Les hele sniktitten på Need for Speed: Hot Pursuit på Spillverket.no

Les også disse sakene på Spillverket.no

Anmeldelse: All Points Bulletin - Treffer ikke blink

Sniktitt: The Witcher 2: Assassins of Kings - Rollespill slik de skal være

Her er spillene som holder oss inne i juli

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere