RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Det norske jurymedlemmet Rune Korsvoll fra NAF hadde elbilen BMW i3 som favoritt, men Peugeot 308 ble vinneren.
Det norske jurymedlemmet Rune Korsvoll fra NAF hadde elbilen BMW i3 som favoritt, men Peugeot 308 ble vinneren. Foto: Foto: Øivind Skar

Her er årets bil i Europa

Elektriske og innovative BMW i3 måtte gi tapt.

Noe overraskende, sett med norske øyne, tapte innovative og elektriske BMW i3 mot den langt mer konvensjonelle Peugeot 308, da juryen hadde sagt sitt i konkurransen om Årets Bil for 2014.

Peugeot 308 var helt suveren med 307 poeng, mens BMW i3 oppnådde 223 poeng og Tesla Model S 216 poeng.

Redusert vekt

Finalistene Skoda Octavia, Mazda 3, Mercedes S-klasse og Citroën C4 Picasso nådde ikke pallplass denne gang.

– Det er først og fremst Peugeots innsats for å redusere vekten på bilen med hele 140 kilo som har gjort 308 til vinner, sier det norske jurymedlemmet Rune Korsvoll i NAF-bladet Motor.

Nye 308 forbruker mindre enn forgjengeren og kombinerer kjøreglede med høy komfort.

Elbil ikke tema

Korsvoll legger ikke skjul på at hans favoritt var BMW i3 som annerledes og innovativ, og bygd helt fra bunnen av som elektrisk bil i aluminium og med karbonforsterket plastkarosseri.

Korsvoll tror årsaken til at i3 ikke gikk helt til topps, er at mange europeiske land ikke har elbil som tema. Der strømmen produseres fra kull gir ikke elbilen samme miljømessige bidrag som i Norge.

Tidligere vinnere

  • 2013: Volkswagen Golf
  • 2012: Opel Ampera
  • 2011: Nissan Leaf
  • 2010: Volkswagen Polo
  • 2009: Opel Insignia
  • 2008: Fiat 500
  • 2007: Ford S-Max
  • 2006: Renault Clio III
  • 2005: Toyota Prius
  • 2004: Fiat Panda
  • 2003: Renault Mégane
  • 2002: Peugeot 307
  • 2001: Alfa Romeo 147
  • 2000: Toyota Yaris
  • 1999: Ford Focus
  • 1998: Alfa Romeo 156
  • 1997: Renault Mégane Scénic
  • 1996: Fiat Bravo/Fiat Brava
  • 1995: Fiat Punto
  • 1994: Ford Mondeo
  • 1993: Nissan Micra
  • 1992: Volkswagen Golf
  • 1991: Renault Clio I
  • 1990: Citroën XM
  • 1989: Fiat Tipo
  • 1988: Peugeot 405
  • 1987: Opel Omega
  • 1986: Ford Scorpio
  • 1985: Opel Kadett
  • 1984: Fiat Uno
  • 1983: Audi 100
  • 1982: Renault 9
  • 1981: Ford Escort
  • 1980: Lancia Delta
  • 1979: Chrysler-Simca Horizon
  • 1978: Porsche 928
  • 1977: Rover 3500
  • 1976: Simca 1307
  • 1975: Citroën CX
  • 1974: Mercedes-Benz 450
  • 1973: Audi 80
  • 1972: Fiat 127
  • 1971: Citroën GS
  • 1970: Fiat 128
  • 1969: Peugeot 504
  • 1968: NSU Ro 80
  • 1967: Fiat 124
  • 1966: Renault 16
  • 1965: Austin 1800
  • 1964: Rover P6

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere