RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

NY: Renault Mégane
NY: Renault Mégane

Her er nye Mégane

Lavt forbruk i kombinasjon med gode kjøreegenskaper og høy sikkerhet skal gjøre nye Mégane stor i kompaktbilklassen.

Den nye Mégane kan leveres med splitter nye motorer av typene dCi og TCe (Turbo Control efficiency) som skal kombinerer lavt forbruk og gode kjøreytelser. Motorene dCi 85 og dCi 105 er supplert med dCi 90, samt dCi 110 med partikkelfilter.

Fire dieselmotorer har CO2-utslipp på 120 g/km eller mindre. Den nye dCi 130 med den mest avanserte teknologien for forbrenning og turboladning holder CO2-utslippet rett under 135 g/km.

Utvalget av bensinmotorer omfatter 1.6 16V 100 hk og 110 hk samt 2.0 16V 140 hk og TCe 130. TCe 130, som er Renaults nyeste bensinmotor, vil bli lansert i løpet av våren 2009. Denne motoren har samme effekt som en 1,8-litersmotor (130 hk) og et dreiemoment som en 2-litersmotor (190 Nm). Den nye Mégane kan også leveres med etanolmotorer.

Bra med plass

Nye Mégane er 4,3 meter lang og har en akselavstand på 2,64 meter, skrånende taklinje og bred sporvidde.

Kupeen har segmentets beste innvendige bredde, og bagasjerommet på 405 liter skal være klasseledende, ifølge Renault. Det er mulig å plassere bagasje under gulvet, slik som i tidligere Mégane-generasjoner.

Klasseledende

Kjøreegenskapene skal være gode, blant annet fordi MacPherson-forhjulsopphenget er koblet til en hjelperamme. Bakhjulsopphenget er basert på en halvstiv aksel som kombinerer stivere fjæring og lav vekt.

Kombinasjonen av ventilerte bremser med 296 mm diameter foran og 260 mm diameter bak gjør at nye Mégane skal kunne bremse fra 100 km/til til full stopp på 37 meter, et resultat som plasserer bilen blant de beste i sitt segment.

Sikkerheten for passasjerer og fører omfatter doble sensorer ved sidekollisjoner og doble sidekollisjonsputer som på Laguna III.

Mégane er ventet til Norge neste vår.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere