RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

RENERE: CO2-utslippet på BlueMotion-varianten av Polo er på 87 gram.
RENERE: CO2-utslippet på BlueMotion-varianten av Polo er på 87 gram.

Her er nye VW Polo

Noen sparer seg til fant Volkswagen sparer til grønn glede med ny Polo.

GENÈVE: Allerede mange år før fristen går ut konkurrerer bilprodusentene om å være minst miljøfiendtlige.

Og så langt stikker nye VW Polo av med seieren. Forbruket på sparevarianten (BlueMotion) kryper ned mot 0,33 liter pr mil og 87 gram i CO2-utslipp. Det betyr i praksis at staten slår av 16.500 kroner på engangsavgiften for dem som kjøper denne bilen.

Oppgradert A2-motor

Noen husker sikkert Audi A2, lansert for snaut ti år siden. Den var dessverre ti år forut for sin tid. Denne nå avdøde aluminiumsbilen slapp ikke ut mer enn 89 gram CO2, og det samme gjorde halvbrødrene Seat Arosa og VW Lupo. Alle tre hadde et oppgitt dieselforbruk på 0,3 liter/mil.

I nye Polo, som ankommer Norge i september, bruker VW en oppgradert variant av den samme motoren med tre sylindere og 1,2 liters motorvolum.

Så var det kanskje "ulv" VW ropte da de sammen med resten av tysk bilindustri forlangte slappere CO2-krav? Uansett: Ingen av konkurrentene beveger seg ned mot Polos utslippsnivå. Kun Smart ForTwo matcher CO2-nivået til Polo, men der Polo laster fem personer, tar Smart kun to.

Gjerrigere Golf

Pluss på panseret til VW Golf også. Det er sannelig ikke mange årene siden en helt vanlig diesel-Golf slapp ut 150 gram CO2.

Nå er utslippet nede i 104 gram for en forventet storselger med 105 hk motor og syv trinns direktesjaltet automatgirkasse (DSG). Gjerrigvarianten med utslipp på 99 gram kommer utpå høsten.

Hvorfor hybrid?

Her snakker vi om CO2-utslipp på nivå med Hondas nye, hybride Insight. Insights innvendige plass kan sammenliknes med Golf og prisen ligger på samme nivå.

Sett med europeiske øyne blir det dermed naturlig å undre på hvor gevinsten ligger ved å gå veien via kostbar hybridteknologi - når samme CO2-gevinst oppnås med konvensjonell motorteknologi, samtidig som en dieselmotor gir langt mer drakraft enn Hondas bensin/elektriske løsning.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere