RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik ser en av kart-løsningene på nyttepunkt.no ut. FOTO: PROMO
Slik ser en av kart-løsningene på nyttepunkt.no ut. FOTO: PROMO Foto: FOTO: PROMO

Her får du den ultimate festivalguiden

Det startet med en kartløsning over alle festivalene i Norge. Nå kommer en oversikt over campingplasser, familieparker, fiskeplasser og golfbaner.

KVÆRNERBYEN: De to gutta i Zpin Media som holder til i Kværnerbyen er spesialister på kartløsninger på nett for store butikkjeder som vil vise folk hvor de har butikker.

Del på Facebook

For noen år siden begynte de å bruke konseptet på mer hobby-relaterte ting. Med glimrende resultat.

– Som gammel musikant og musikkinteressert savnet jeg en bedre oversikt over festivalene som går av stabelen over hele Norge. Jeg liker å stikke innom om det skjer noe nær der jeg ferierer, forklarer utvikler og daglig leder Thomas Stavang Pedersen i Zpin Media.

LES ALT OM ØYAFESTIVALEN HER

LES ALT OM NORWEGIAN WOOD HER

Fiske, golf, festivaler og campingplasser

Pedersen etablerte et nytt nettsted kalt nyttepunkt.no (redaksjonen er ikke ansvarlig for eksterne linker). Her laget de så kart over samtlige norske festivaler.

De har fått masse respons fra brukere, og mange har forslag til nye temaer som kan kartlegges. Den kreative prosessen sammen med brukerne har ført til oversikt over campingplasser, familieparker og golfbaner.

Et annet spennende prosjekt er en oversikt over gode fiskeplasser i Norge sammen med Norges Jeger og Fiskerforbund.

Neste mål er å få inn alle landets turstier.

2000 turstier

– Vi har fått inn tegninger over stier i hele landet. Så langt har vi 2000 stier vi skal legge inn, forteller Thomas Stavang Pedersen.

Han har god tro på at nettstedet kan bli et populært tilbud for friluftsinteresserte over hele landet.

De to karene har ikke funnet ut hvordan de skal tjene penger på prosjektene sine ennå, men tror at noe vil skje om trafikken vokser og konseptene blir mer kjent.

– Vi ser muligheter for å koble flere ting sammen. For eksempel vil vi lage en oversikt over sportbutikker. Det kan være godt å vite hvor du kan kjøpe fiskesnøre til fisketuren. Ting du gjør på fritiden er den røde tråden. Til vinteren blir det nok skiløyper og skisteder, sier Pedersen.

– Fra et selskapsmessig perspektiv ønsker vi til enhver tid at folk skal tenkte kreativt når det gjelder bruk av kartløsninger på web’en. Veldig mye informasjon som pr. idag er listet ut i tabeller/lister ville gjort seg mye bedre i en kartløsning, avslutter Thomas Stavang Pedersen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere