RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

EN KLIMABOBLE? Er elbilen kun en boble i et større miljøperspektiv hvor det i det lange løp faktisk vil være vesentlig billigere å kjøpe klimakvoter? På bildet den norske elbilen Think City.
EN KLIMABOBLE? Er elbilen kun en boble i et større miljøperspektiv hvor det i det lange løp faktisk vil være vesentlig billigere å kjøpe klimakvoter? På bildet den norske elbilen Think City.

Hevder elbil-støtten er bortkastet

Å kutte CO2-utslipp fra trafikken med elbiler koster opp mot 100 ganger mer for staten enn å kjøpe klimakvoter.

Står miljøgevinsten ved subsidiering av elbiler i forhold til kostnadene i forhold til å kjøpe klimakvoter?

Nei, slår Econ Pöyry fast i en omfattende rapport utarbeidet på oppdrag for Norsk Petroleumsinstitutt (NP), offentliggjort på NPs hjemmesider.

30.000 kroner

Her konkluderes det med et subsidieelement på i størrelsesorden 25.000 – 30.000 kr per tonn CO2 for en elbil som pendler inn til Oslo sentrum, sammenlignet med henholdsvis bensin- og dieselbiler.

Regnestykket tar for seg biler av sammenlignbar størrelse. For dagens hybridbiler ligger subsidieelementet fra 4500 til 7000 kroner per tonn CO2.

Til sammenligning ligger forventet kvotepris i EUs kvotehandelssystem fram mot 2020 på i størrelsesorden 300 - 500 kr per tonn.

Rapporten tar utgangspunkt i at strømmen som driver elbilene produseres fra vannkraft.

Hvis elektrisiteten produseres ved hjelp av kullkraft blir faktisk CO2-utslippene fra en elbil høyere enn utslippene fra en sammenlignbar dieselbil, hevder Econ i rapporten.

Støtteordninger

Norge har kanskje de beste støtteordninger i verden for kjøp og drifting av elektriske biler:

* Ingen engangsavgift eller moms på kjøretøyet.
* Sterkt subsidiert årsavgift (390 kroner mot 2740/3185 kroner i 2009 for vanlige personbiler).
* Gunstigere firmabilbeskatning.
* Kjører gratis i bomringene.
* Kan benytte kollektivfeltene.
* Gratis på riksveiferger. Kun føreren og passasjerene må betale personavgift.
* Gratis parkering på offentlig regulerte parkeringsplasser.
* Ingen veiavgift på «drivstoffet». Kun de vanlige elavgiftene som på husholdningsstrøm om man lader hjemme.
* Reserverte gratis parkeringsplasser med mulighet for gratis lading på offentlig regulerte plasser.

Ikke imponert

Rune Haaland i bransjeforeningen Norstart sier til Teknisk Ukeblad at han ikke lar seg imponere av slike rapporter.

– Selvfølgelig blir det dyrt. Men gi meg et eksempel på et tilsvarende teknologiskifte som ikke er det?

– Hvis vi faktisk hadde oljeressurser til å kjøre bensinbiler i tusen år til, og klimaet ikke tok skade, ville det være tåpelig å gjøre noe annet. Det er klart at elbilen vil trenge støtte. Spørsmålet er ikke om, men når vi skal brette opp ermene, sier Haaland til Teknisk Ukeblad.

Generalsekretær Inger-Lise M. Nøstvik i Norsk Petroleumsinstitutt vil ikke gå inn på hvilken teknologi som bør velges.

Hun mener imidlertid det er relevant å stille spørsmål ved om det er riktig ressursbruk å støtte elbiler med 20 – 30.000 kroner per tonn CO2 som reduseres, samtidig som politikerne ønsker å fjerne avgiftsfordelen på biodiesel som koster rundt 2600 kroner per tonn CO2.

Norsk Petroleumsinstitutt mener biodrivstoff på kort og mellomlang sikt kan bidra mer til å redusere utslippene enn elbiler.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere