RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Historisk avtale for Bandwagon

Nå ligger musikkverdenen åpen for deltakerne i Bandwagon.

Musikkonkurransen er bygget opp slik at band og artister får muligheten til å presentere sin egenproduserte musikk gjennom sin lokalavis. Deretter er det regionfinale for noen av deltakerne, og det hele avrundes med en stor finale i Namsos.
Men nå venter et større publikum allerede ved det aller første steget, nemlig ved opplastingen av låten i lokalavisa.

– Vi er svært glade for å inngå en partneravtale med WiMP. Dette er nok et bevis på at Bandwagon er blitt en viktig arena for ny norsk musikk. Avtalen gir alle som deltar enda større mulighet til å distribuere sine låter. Samarbeidet bidrar til å forsterke vår målsetting om å etablere en lokal musikkplattform som kan være starten på karrieren for mange nye norske band og artister, sier Jørn Korbi – direktør i forretningsutvikling Amedia Utvikling.

Viktige rettigheter

– Bandwagon-artistene må selv sørge for å tilgjengeliggjøre musikken sin i WiMP, men dette kan de enkelt gjøre ved å benytte WiMP DIY (do it yourself) eller tilsvarende distribusjonskanaler. Artisten bør også sørge for å registrere seg i foretaksregisteret, av den enkle grunn at avspillinger vil generere inntekter for artisten, sier WiMP-redaktør Sveinung Rindal.

Akkurat det å registrere musikken anbefaler Jørn Hoel alle artister å gjøre uavhengig av denne avtalen.

– Om det er ett eneste råd jeg skal gi de som gjerne vil gjøre musikken til et levebrød, er det å ta vare på egne rettigheter. Det er så uendelig viktig. Vi vet jo at band og artister for det meste er opptatt av én ting – nemlig å lage musikk – og skyver ofte det økonomiske foran seg, sier Hoel.

– Unik eksponering

WiMP-redaktøren sier at det er svært viktig at dagens band og artister gjør seg digitalt tilgjengelig.

– Vi jobber fortsatt med å tilrettelegge for Bandwagon-artister på WiMP-plattformen, men det vi har gjort til nå er å lage spillelister for regionfinalene og ikke minst for den kommende finalen, forteller Rindal.

Selv om det er kommet inn veldig mange låter, har han rukket å høre på mye av musikken.

– Ja, vi har hørt gjennom mye, og det er absolutt mange spennende artister med i Bandwagon. Det la vi merke til allerede i fjor, sier Rindal.

Oppdag kommende stjerner nå

WiMP er bare det første steget ut i den digitale muskkjungelen.

– Avtalen er jobbet fram i samråd med Artistforeningen og Tono, og er slik at musikken blir tilgjengelig i WiMP de fire første ukene. Deretter legges de ut på andre streamingstjenester, som for eksempel Spotify og iTunes. Artistene får dermed en unik eksponering, sier redaktøren.

Han er som mange andre stor fan av Bandwagon, og håper denne avtalen bidrar til å gjøre livet enda enklere for de som prøver å slå gjennom.

– Det er alltid viktig å følge med på hva som skjer lokalt, og noen av disse som er med nå, kommer garantert til å bli kjente navn i framtiden – helt sikkert, slår Sveinung Rindal fast.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere