RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

BESTSELGER: Ny Toyota Prius seilte inn som bestselger i september. Her fotografert sammen med forrige generasjon Prius. (Foto: Øivind Skar)
BESTSELGER: Ny Toyota Prius seilte inn som bestselger i september. Her fotografert sammen med forrige generasjon Prius. (Foto: Øivind Skar)

Historisk Prius

For første gang har en hybridbil blitt mest solgte bilmodell i et europeisk land.

Bevisstheten rundt bilen som forurenser – og Toyotas massive fokus på bensin/elektrisk hybridteknologi som en løsning for å kjøpe seg bedre miljøsamvittighet på veien – har stadig dyttet hybride Prius oppover på salgslistene i Norge.

Økt salg

Med ny modell og elektrisk tilleggsenergi under panseret dro Prius seg helt til topps som mest kjøpte bilmodell i september. Det har ikke tidligere skjedd noe annet sted i verden, med unntak av Japan, Prius sitt hjemland.

Etter et miserabelt første halvår er bilsalget i ferd med å ta seg kraftig opp. Salget økte i september med 12,7 prosent, og det ble nyregistrert 9530 personbiler.
Samtidig velger norske bilkjøpere stadig mer miljøvennlige biler.

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at samlet CO2-utslipp fra nysolgte biler i september sank til 145 gram, ned åtte prosent fra samme måned i fjor. Det lave CO2-utslippet skyldes i stor grad høyt salg av Prius. Ingen familiestore biler i salg i Norge slipper ut mindre klimagass enn nettopp Prius.

Framsynthet

Prius i tredje generasjon har altså startet med rakettfart. Noe av forklaringen på det høye salget ligger riktignok i ny modell og oppdemmede leveranser, men informasjonssjef Espen Olsen hos den norske Toyota-importøren tror Prius kommer til å ligge høyt på salgsstatistikken ut året.

– Vi har mange kontrakter og får samtidig godt med biler i månedene framover, sier Olsen.

Han opplyser at Toyota planlegger å selge 2500 Prius neste år. Det vil sannsynligvis plassere hybridbilen blant de ti mest kjøpte bilmodellene i Norge.
Da Toyota første gang lansere bensin/elektriske Prius i 1997, lo konkurrentene av den japanske bilprodusenten.

Knapt noen andre trodde at biler med to motorer og stor batteripakke i bagasjerommet ville ha noen framtid.

Toyotas framsynthet ga dem en stor fordel da klimakrisen skyllet over verden noen år senere, og i løpet av få år vil de aller fleste bilprodusenter i verden ty til en eller annen form for hybride løsninger for å klare skjerpede myndighetskrav til utslipp.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere