RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ingvill Ringstad og venninnen Unni Sørsveen trenger bare seg selv for å trene medisinsk Qi gong.
Ingvill Ringstad og venninnen Unni Sørsveen trenger bare seg selv for å trene medisinsk Qi gong.

Hjelper andre med Qi gong

Etter å ha bygd seg opp med Qi gong etter sykdom ønsker Ingvill Ringstad fra Oppsal å hjelpe andre.

OPPSAL: Jeg har blant annet kurs for Oslo øst revmatikerforening. Denne høsten måtte jeg starte to grupper, fordi det første kurset ble fullt. Denne formen for trening for revmatikere er så fin fordi det er trening som alle kan gjennomføre. Den utfordrer ikke smertene og man kan få individuell vurdering om hvordan man bør gjøre øvelsene, forteller hun.

Tilpasses individuelt

Det som skiller medisinsk Qi gong fra annen trening er at den ikke bare går gjennom muskler, sener og ledd, men også energisystemet. Treningen styrker og stimulerer muskler, ledd, sener, nervebaner og sirkulasjon på en naturlig måte.

Øvelsene er så myke og forsiktige at de kan tilpasses individuelt og de utfordrer ikke smerten, forklarer Ingvill.

Hun har lang erfaring som spesialpedagog og er autorisert instruktør i medisinsk Qi gong.

Forebygger sykdom

Det du oppnår er trening som gir deg balanse i energisystemet. Den aktiverer livskraften og kroppens naturlige helingssystem. Dessuten er denne treningsformen bra for å redusere stress og forebygge sykdom, fordi den frigjør energi. Den psykiske effekten er også svært god. Men du må bruke kunnskapen systematisk, sier Ingvill.

Treningen tar en halv time og man går gjennom hele kroppen.

Vi går gjennom hele meridiansystemet, som påvirker organsystemet. I løpet av treningen er vi gjennom avspenning, trening og avslutning. Det er viktig å gå gjennom hele sirkelen. Når man trener medisinsk Qi gong bør man forsøke å gjøre det hver dag. Man bør i hvert fall ha tid til å gjøre det fire til fem ganger i uka. Deltagerne på kurset får en CD med et lite program på en halv time, som de kan bruke hjemme. Det er lurt å gi seg selv tid til å lære denne metoden ordentlig. Etter hvert trenger man ikke CD-en, sier instruktøren.

Når det passer deg

Det er ikke noe bestemt tidspunkt man bør trene medisinsk Qi gong på. Ingvill forteller at det viktigste er at man gjør det.

Det bør være på et tidspunkt som er gjennomførbart for deg. Det er viktig å finne den rette plassen for treningen i din hverdag. Noen føler de får for mye energi hvis de trener om kvelden, mens andre føler at de sover bedre hvis de trener før de legger seg. Det er helt individuelt hva som passer best. Jeg liker å trene på morgenen, eller mellom jobb og fritidsaktiviteter. Da får jeg ny energi til det jeg skal gjøre.

Behandler deg selv

Hun forteller at dette er en treningsform som krever relativt lite.

I medisinsk Qi gong er det like viktig å slappe av som å trene. Man trenger ingenting annet enn seg selv for å kunne delta, og man trenger ikke mye plass. Qi gong har den fordelen fremfor akupunktur at det ikke trengs noen terapeut for å løse opp blokkeringene eller ubalansene i meridianene. Ved hjelp av medisinsk Qi gong behandler du deg selv gjennom tilrettelagt trening, avslutter hun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere