RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

 
  Foto: Unknown

Hold deg slank i julen

Det går an å leve sunt og samtidig kose seg i juletiden.

KVINNEGUIDEN.NO: Juletiden kan sette en stopper for gode trenings-og kostholdsrutiner, men under juleforberedelsene kan du faktisk legge opp til en sunn og aktiv jul.

Mye gratis trening

Daglig leder ved Kvinnetrening.no, Kine Borge-Skar, forteller at den stressende førjulstiden ikke trenger å bety at du slutter å bevege deg.

- All aktivitet er bedre enn ingen aktivitet. Juleforberedelsene byr på mye gratis trening, og med litt planlegging får du gjennomført noen økter i ferien også. Planlegg dagene frem til jul, og lag tid til trening. Trening gir deg overskudd til å klare disse hektiske tidene og bør ligge høyt på prioriteringslisten din nå, mener Borge-Skar.

Les også: Slik lykkes du med slankingen
Les også: Planlegg juletreningen
Les også: Lyver du for deg selv?

Ikke ta heis

Det å øke aktiviteten i disse tider handler om å tenke "aktivitets-effektivt";

- Ta trapper fremfor heis, gå til butikker, gå til jobb eller skole og så videre. Det er de små endringene som kan gjøre den store forskjellen, sier hun.

Juleshoppingen byr på stressede dager, ofte på kveldstid og over flere timer.

- Sannsynligheten for at du blir sulten er stor, og med alle de fristelser et kjøpesenter har å by på bør du være smart og i forkant. Ha "nødproviant" i vesken, alt fra usaltede nøtter, frukt, nutrilettbarer og måltidserstattere. På denne måten unngår du å få i deg tomme, energitette og usunne kalorier, sier Borge-Skar.

Ribbefett er uungåelig

Julen starter med kakebaking og innkjøp for å markere adventstiden frem mot jul. På julaften og i romjulen er det som regel aldri langt til nærmeste marsipangris - og ribbe er jo ikke ribbe uten ribbefett. Er du en av de som må ha sju slag og dessuten må gå gjennom hele julemiddags-reportoaret før høytiden er over?

Det handler ikke om å ikke unne seg noe, men om å være bevisst på valgene du tar.

Ikke bak for mye

Borge-Skar mener du heller kan velge ut de kakene og rettene du vet er populære hos deg, og begrense tilgangen til unødvendige kalorier ved å ikke kjøpe inn eller bake mer enn nødvendig.

- Hva med å gå sammen med en venninne, mor eller svigermor, tante eller nabo til bakingen, for så å fordele kakene mellom dere? På den måten slipper dere å gjøre alt selv. Jo mer du har i hus, jo større sjanse er det for at du inntar unødvendig mye, sier eksperten.

Sunn julesnacks

Går vi noen tiår tilbake, bestod julesnacksen ikke av bare sjokolade, småkaker og ferdigsaltede nøtteblandinger. Da var det store saftige appelsiner, dadler, fiken, og nøtteskåler med tilhørende nøtteknekker.

- Ved å velge nøtter med skall, begrenser mann inntaket fordi det er lettere å ta både en og to fulle never med saltede nøtter, enn å knekke en og en nøtt – som dessuten ikke er ferdig saltet. Fyll gjerne et stort fruktfat, det er mye godt å velge mellom, tipser Borge-Skar.

Les også disse sakene på Kvinneguiden.no:

Gavehandel i siste liten

Lekende morsom trening

Dagens rett: Lutefisk med bacon

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere