RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

POSITIV TIL TRENING: Hanne Stabell trener flere ganger i uka. Når motivasjonen mangler bruker hun en personlig trener.
POSITIV TIL TRENING: Hanne Stabell trener flere ganger i uka. Når motivasjonen mangler bruker hun en personlig trener. Foto: Foto: Helle Køber

Hold ut med treningen

Nytt år betyr nye treningsforsetter for mange. Det kan vare lenge.

NORDSTRAND: Hanne Stabell trener fire til fem ganger i uken på treningssenter og har alltid vært glad i fysisk aktivitet.

– Det som er bra med treningssentre er at det er så mange muligheter. Det er ingen unnskyldning for ikke å trene.
For Stabell gir forbedringen på trening, stor motivasjon, og gjør ikke minst at hun føler seg vel.

LES OGSÅ: Setter inn ekstra bemanning på treningssentrene

Smekk fullt etter nyttår

– Det er betydelig forskjell de første ukene etter nyttår i forhold til resten av året. På treningssentrene er det smekk fullt av folk. I begynnelsen av februar er mange av de som startet rundt nyttår borte, sier Stabell.

Grunnen til at nye medlemmer ved treningssentre forsvinner etter noen uker, kan være en minkende treningslyst, eller kortere medlemskap.

Kan starte når du vil

– Nyttårsforsetter om trening er noe tull, en kan starte med trening når som helst. Mitt tips til de som skal starte med trening er å finne ut hva slags trening du liker, og ikke gi opp. Alle kan ikke bli en Petter Northug, sier Stabell.

Selv bruker Stabell en personlig trener når hun har mindre motivasjon.

– Det hender noen ganger jeg må dra meg ut av sofaen, fordi det kan være tiltak, å dra på trening. Men en halv time er mye bedre enn ingenting, sier Stabell.

LES OGSÅ: For Siri (18) ble livsendring til livsstil

Trening gir frihet

Ved å forplikte seg, mener Stabell det kan bli enklere å komme i gang med trening. Dette kan gjøres ved, å fortelle venner og bekjente at en skal på trening. Bruke Facebook til dette for eksempel, eller lage avtaler med en personlig trener.

– Det er fascinerende hva en kan få til med hjelp av en personlig trener. En time er med på å bygge opp motivasjonen. Å avlyse treningen blir ikke så lett, så det er bra, i forhold til å møte opp på trening, sier hun

Ved å trene to til tre ganger ukentlig, mener Stabell en vil føle seg mindre bra dersom en slutter med dette.

– Av å trene får jeg energi, kroppen og holdningen blir bedre. Treningen gir meg i tillegg friheten til å spise hva jeg vil, sier Stabell.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere