RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Holmenkollbanen hva skjer?

Før kommunevalget i fjor høst var Holmenkollbanen et viktig tema i valgkampen. Det ble lovet fra flere partier at linjen både skulle oppgraderes generelt, og forlenges til Tryvannstårnet. Siden den gang er det blitt stille om Holmenkollbanen. Ingen politikere, verken i bydelen eller i Rådhuset, ser ut til å ville bruke mye energi på å arbeide for en modernisering av det viktigste kollektivtilbudet i Bydel Vestre Aker. Dette er beklagelig.
Slik Holmenkollbanen fremstår i dag, er den ikke et godt nok kollektivtilbud til beboere i bydelen, eller for turistene som besøker noen av de mest interessante turistmålene i byen.
Vognene er gamle og nedslitte, og regulariteten i avgangene er dårlig. Stasjonene er heller ikke modernisert på mange år. Status for Holmenkollbanen står i sterk kontrast til politikernes slagord om at vi bør erstatte bilen med buss og bane, når vi ferdes mellom hjem og arbeidssted. Det legges imidlertid lite til rette, av de samme politikere, for å få til en slik overgang. Den manglende politiske vilje til å oppgradere Holmenkollbanen, til en akseptabel standard, er et konkret og trist eksempel på at det ikke foretas nødvendige investeringer i offentlig infrastruktur. Stadig flere mennesker flytter til Oslo, ikke minst til Bydel Vestre Aker, men det er nærmest full stopp i utbygging av offentlig infrastruktur. Vi som bor i Bydel Vestre Aker må i det minste kunne forvente at kommunen kontinuerlig oppgraderer, og forbedrer kollektivtilbudet i takt med behovet. Og behovet nå er blant annet å forbedre standarden på Holmenkollbanen, og å forlenge trikkesporet til Tryvannstårnet. Det er mange argumenter for en slik forlengelse, og svært få i mot. Et argument, som overhode ikke holder mål, og som motstanderne av en forlengelse av Holmenkollbanen stadig tyr til, er at utbyggingen ikke er regningssvarende. Alt kan ikke måles i økonomisk avkastning. Det burde politikere være klar over, som i andre sammenhenger nærmest bruker våre skattepenger som en "full sjømann". I andre saker er plutselig økonomisk avkastning ikke så viktig allikevel. En forlengelse av Holmenkollbanen til Tryvannstårnet vil gi oss alle borgere, og turister en fantastisk avkastning på kort og lang sikt.
Området rundt Tryvann er de senere årene blitt bygget ut av private aktører, for å gi oss som bor i bydelen og turistene et godt sportslig tilbud, vinter som sommer. Oslo kommune på sin side har ikke fulgt opp sitt ansvar, som er å tilby ett vel fungerende kollektivtransporttilbud i Holmenkoll- og Frognerseterområdet.
Det er i byens interesse at Holmenkollbanen forlenges til Tryvannstårnet, og vi må derfor alle nå kreve at de nødvendige politiske vedtak fattes, i god tid før ski VN i 2011. Alle bør huske at det allerede neste år er et nytt valg!

Bjørn O. Øiulfstad

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere