RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Holmenkollen og T-banen

Høyre ønsker at Holmenkollbanen skal gå helt til Frognerseteren og at den skal få tilnærmet metrostandard helt opp. Da vil de nye T-banevogene (MX3000) kunne betjene linjen. Vi avviser derfor Ruters forslag om å stanse banen på Holmenkollen stasjon.

Mange har gitt uttrykk for sinne og frustrasjon over Ruters utredning og forslag om å stanse banen på Holmenkollen stasjon. Det er forståelig. En stans her vil gjøre det langt vanskeligere for beboere, turfolket å komme seg inn i Marka og ikke minst vil det øke biltrafikken i Holmenkollveien betraktelig. Noe som jo ikke vil være i tråd med vårt ønske om at flest mulig skal benytte seg av kollektiv transport.

Det er mye som skal gjøres med Holmenkollbanen, det starter nå snart og det er derfor deler av banen vil være helt eller delvis stengt tidvis fremover. Banen skal rustes opp slik at de nye T-banevognene også kan brukes på hele strekningen Frognerseteren. Da må stasjoner og overganger bygges om. Frem til Holmenkollen skal dette være ferdig til VM 2011, men det er selvsagt ikke primært derfor dette skjer. Holmenkollbanen har hatt behov for opprustning i mange år, VM har gjort det helt nødvendig å oppgradere strekningen nå, til glede for alle nye og gamle brukere av banen. Investeringsmidler til denne oppgraderingen er allerede bevilget i det borgerlige budsjettforliket.

I Høyre ønsker vi samtidig at man skal se på både Slemdalskrysset og Vindernkrysset i forbindelse med Oslopakke 3, slik at t-banen ikke lengre skal krysse veien. Dette er selvsagt et noe lengre lerret å bleke, men med tiden til hjelp og inntektene fra Oslopakke 3 har vi tro på at dette vil gjennomføres.



Annelise Høegh

Bård Folke Fredriksen

Høyres bystyregruppe

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere