RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Artikkelforfatteren mener blant annet at trafikksituasjonen rundt Holtet forverres med utbyggingen. Arkivfoto: Aina Moberg
Artikkelforfatteren mener blant annet at trafikksituasjonen rundt Holtet forverres med utbyggingen. Arkivfoto: Aina Moberg

Holtet-reguleringen

I Nordstrands Blad 4. desember 2008 uttrykte Arve Edvardsen i Nordstrand Høyre støtte til innbyggerinitiativet for ny politisk behandling av Holtet reguleringsplan. Vi er glade for at lokalpolitikerne ser problemene ved den eksisterende reguleringsplanen og vi ønsker å komme med utfyllende kommentarer hva angår trafikksituasjonen og grunneiernes rett til forutsigbarhet.

Da reguleringsplanen for Holtet lokalsenter ble vedtatt i 2004, var intensjonen en fortetting på drøyt fire ganger det opprinnelige antall boliger (fra 120 til 500). De nye boligene skulle være flerfamiliehus/byvillaer på 2-3 etasjer + loft. Det kom inn nærmere 50 bemerkninger til planen, hvorav mange, deriblant bemerkningene fra de fleste privatpersoner, var negative.

Vi er
kjent med åtte boliger innenfor Holtet reguleringsplan som er bygd ut/er i ferd med å bygges ut. Dersom intensjonen i reguleringsplanen hadde vært fulgt ville utbygging av disse åtte boligene gitt omkring 33 nye boliger. I stedet bygges 116 leiligheter i 4-5 etasjes blokker. Det betyr at fortettingen er 14,5 ganger eksisterende bebyggelse, noe som vil tilsvare 17-1800 boliger!

Dette har
betydning for trafikksituasjonen. Etter at planen ble vedtatt har biltrafikken vokst og antall trikkeavganger har økt med 50%. Bomringen fører til at mange parkerer i småveiene nær trikkeholdeplassen på Holtet, og dette skaper problemer for framkommeligheten. Elevene ved Bekkelaget skole har en utrygg skolevei og med økt trafikk vil den bli enda farligere. Tett parkering på de mindre veiene nær Holtetkrysset tvinger elevene ut i veibanen, og dette kan få katastrofale følger. Strøkets eldre er også berørt av den problematiske trafikksituasjonen, og mange tør snart ikke gå ut på grunn av vanskelig framkommelighet.

I bydel Nordstrand
har hver husstand i gjennomsnitt 1,3 biler. Fortettingen som er underveis vil anslagsvis generere 2250 nye biler i umiddelbar nærhet til Holtet. Samtidig er kravet til antall parkeringsplasser det samme som for Oslo sentrum. Det betyr at presset på parkering i lokalveiene blir ytterligere forsterket, og vi risikerer at trafikksituasjonen blir uløselig i nær framtid.

Når det
gjelder grunneiernes rett til forutsigbarhet, vil vi peke på at saksframlegget til reguleringsplanen sier at utbygging skal skje i form av byvillaer/flerfamiliehus på 2-3 etasjer + loft. Denne intensjonen er bekreftet skriftlig av nåværende byråd Merete Agerbak-Jensen. Det kan altså ikke være uforutsigbart for utbygger om de må forholde seg til reguleringsplanen, framfor å basere seg på dispensasjoner fra Plan- og bygningsetaten for å øke utnyttelsesgraden. Majoriteten av grunneierne i dette området er fortsatt familier, ikke utbyggere. For de fleste framstår altså den sterke fortettingen som uforutsigbar.

Den pågående
utbyggingen strider mot intensjonen i reguleringsplanen. Antall boliger nær firedobles og tilhørende bilpark nær femdobles i forhold til det som opprinnelig var tenkt. Beboerne i området, som var forespeilet en moderat fortetting bestående av byvillaer/flerfamiliehus, opplever at eldre villaer rives for å gi plass til massive blokker på 4-5 etasjer. Det er en alvorlig situasjon som er i ferd med å utvikle seg, og vi mener det er nødvendig med en ny politisk gjennomgang av reguleringsplanen for Holtet lokalsenter.

Vi håper
at våre folkevalgte politikere føler den dype bekymringen som råder i lokalmiljøet, bekreftet av ca 900 protestunderskrifter, og at de vil arbeide aktivt for et fortsatt godt og trygt lokalmiljø.

Hege Roaldset

på vegne av aksjonsgruppa på Holtet

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere