RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

KRYDDER: Plus salt & pepper-bøsser, designet av Norway Says, produsert av Muuto.
KRYDDER: Plus salt & pepper-bøsser, designet av Norway Says, produsert av Muuto. Foto: Foto:

Hot norsk design

Salt- og pepperbøsser, samt et bord med lyseffekt er blant bidragene når det beste innen norsk design skal vises frem.

Ideen var å skape en illusjon av sollys, sier designer Daniel Rybakken, og viser hvordan hans bord "Subconscious Effect of Daylight" ved hjelp av dias og lyspære lager et spill av lys og skygge på gulvet.

Rybakken er en av nykommerne i 100% Norway, som er Norges bidrag under årets London Design Festival.

Jeg er glad jeg ble valgt ut. Utstillingen gir en fin mulighet til å komme i kontakt med presse og produsenter. I motsetning til møbelmessen i Milano, er Norges bidrag støttet økonomisk, slik at jeg slipper å stå for kostnadene selv, sier Rybakken.

Bordet han bidrar med var hans eksamensprosjekt ved universitetet i Gøteborg i vår, og har allerede fått mye oppmerksomhet. Blant annet har han fått Anders Jahres kulturpris, og er også nominert til prisen for mest innovative lysobjekt, som skal deles ut under London-utstillingen.

Kvalitetsheving

Både bredden og kvaliteten på norsk design har økt for hvert år, mener presseansvarlig for 100% Norway, Thomas Aastad.

I år har bidragene vært bedre enn noensinne, og kuratoren har hatt en vanskelig oppgave i å velge ut hvilke som får være representert på utstillingen, fortsetter han.
Aastad mener interessen for norsk design har økt også utenlands.

Før var det vi som måtte ta kontakt med designblader for å få publisitet. Nå er det de som tar kontakt med oss.

Av bidragene på årets utstilling trekker han fram Daniel Rybakkens bord, en lampe fra Kim Thome, og en lampe fra Lull som foldes opp og igjen avhengig av lysforholdene.

Tveit & Tornøe er også verdt å merke seg. Sist de var med var de bare studenter, nå har de fått tidligere bidrag i produksjon, og deltar i år med både stol, sofa, knagger og stumtjener.

Aastad mener utstillingen betyr mye for markedsføring av norsk design.
Etter arrangementet i fjor fikk mange av designerne innpass i butikker utenlands. Messen tiltrekker seg viktige kontakter ikke bare fra Storbritannia, men fra hele verden.

Gamle travere

Designbyrået Norway Says har vært representert alle de fem gangene 100% Norway er blitt arrangert. Innehaver Espen Voll vektlegger også utstillingens markedsføringspotensiale.

Rent forretningsmessig har vi sett resultater av å være med. London er viktig i designsammenheng, og messen gir oss mulighet til å bli lagt merke til, sier han.
Han er glad for stadig flere norske konkurrenter.

Det er bra at det nå er i ferd med å bli en god norsk gruppe av designere. 100% Norway er blitt en fin fellesnorsk satsning som får mer tyngde for hvert år.

Også Daniel Rybakken er glad for Norway Says sitt bidrag.
Skal Norway Says også bortover? Da blir det i hvert fall en bra fest!







Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere