RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Andreas Behring (SV) er lei forsinkelser og innstillinger på t-banen. 
Arkivfoto
Andreas Behring (SV) er lei forsinkelser og innstillinger på t-banen. Arkivfoto

Hver tredje t-bane er forsinka

Bystyrepolitiker Andreas Behring (SV) er lei av forsinkelser og innstillinger på t-banen.

OSLO: I et notat fra samferdselsbyråden går det fram at t-banens punktlighet lå stabilt på 70 prosent i 2009.

Det vil si at t-banen er forsinka med mer enn tre minutter i 30 prosent av tilfellene.

Skylder på været: – Verste vinteren på 40 år

– Det er veldig alvorlig og bekymringsfullt. Dette går ikke. Man skal vite at det kommer en bane, og man skal være trygg på at man kommer fram akkurat når man skal, sier Behring.

Han er særlig frustrert over stadige innstillinger av ekstraavgangene på linje 5.

– Jeg har inntrykk av at linje 5 står for en god andel av innstillingene. Vi har kjempa så mye for å få sju minutters rute, så det er ikke greit at dette ryker, sier Behring.

Nå vil Behring vite årsaken til forsinkelsene.

– Det viktigste er å få klarhet i hva som er grunnen til dette, slik at vi kan finne ut hva som må gjøres, sier Behring.

– Ikke sexy nok

Han viser til et vedlikeholdsetterslep på fire milliarder kroner.

– T-banen har vært forsømt i mange år, og infrastrukturen er gammel. Det kan også virke som man har skrapa de gamle vognene før man har fått nye.

Behring mener samferdselsbyråden først i det siste har vist tegn til å erkjenne problemene.

– Det er ikke sexy å jobbe for vedlikeholdspenger. Jeg forstår at det er morsommere å åpne nye strekninger enn å vedlikeholde de gamle. Men det blir som å kjøre Rolls- Royce på dårlig vei, sier Behring.

Ønsker krafttak

Byråden viser i notatet til at det er bevilget 1,116 milliarder kroner til investeringer i t-baneinfrastruktur i 2009. I 2010 er tallet forventet å bli 1, 142 milliarder kroner.

Men det er ikke nok. Nå ønsker Behring seg et krafttak for vedlikehold.

– Det trengs en vedlikeholdspakke, slik regjeringen gjør for NSB. Vi må finne løsninger på tvers av partiene, slik at byen får et godt tilbud, sier Behring.

Han stiller også spørsmål om vognsituasjonen.

– Linje 3 mangler vogner i dag. Hvordan skal det gå når Frognerseterbanen og Kolsåsbanen åpner igjen? sier Behring.

Behring har tidligere tatt opp spørsmålet i bystyrets spørretime, men er ikke fornøyd med svaret han fikk fra byråden.

– Han svarer ikke på det han har ansvar for. Man kan gjerne mene at Staten er dum, men det blir jo ikke noe bedre av det, sier han.

Samferdselsbyråd Jøran Kallmyr har ikke ønsket å kommentere saken, men henviser i stedet til Ruter.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere