RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

MYE SNADDER: Janne Brekke og Henriette Batt i Engelastads egen "vinkjeller" FOTO: ELLEN RØNNING
MYE SNADDER: Janne Brekke og Henriette Batt i Engelastads egen "vinkjeller" FOTO: ELLEN RØNNING

Hvilket sprudlende yrkesliv

Hverdagen består stort sett av sprudlende og gyldne dråper for ridderne i Engelstad. Her er det ikke bare lov, men en fordel å bringe livsnyteren i seg med på jobb.

Karenslyst allé: – Det er sant, men vi jobber knallhardt for posisjonen vår i markedet, sier frognerbeboer Janne Brekke, daglig leder i vin- og brennevinsimportfirmaet Engelstad.

Og sanderlig er hun ikke Ridder av 1. Klasse i Sangvinikerordenen, noe som gir bæreren av ordenen meget spesifikke – og muntre – rettigheter og plikter. Som for eksempel den betrodde oppgave å besørge at "intet Glass renner tørt i festlig lag". Det kan sanerlig kreve sin ridder av og til.

Tøffere bransje

Familien Engelstad har drevet vin-import siden 1923, Janne Brekke har snart 20 år bak seg i samme firma, og har vært med på så mange opp- og nedturer at det skal mer til enn litt tøffe tider før hun fortviler.

– I mange år var vi nærmest alene der ute, nå har vi mange sterke konkurrenter å forholde oss til. Men det er så mye erfaring innenfor disse veggene, så vi klarer oss. Men ingenting kommer gratis i denne bransjen, det man sår og høster henger veldig nært sammen. Vi som jobber i Engelstad i dag nyter godt av det gode ryktet som er opparbeidet gjennom mange år. Vi jobber konstant for å gjøre oss lekre både for vinkunder og leverandører. Det står alltid noen parat til å rappe kundene våre!

Engelstadridderne synes de har et par fortrinn til i forhold til konkurrentene sine:

– Det er litt mer fargerikt hos oss, masse liv, entusiasme og glede i lokalene. Sånt smitter, det, vet du!

Ett marked

Norske vin-og brennevinsimportører har sine utfordringer, det er vel de fleste kjent med. Alkoholreklame eksisterer kun i fagblad, og én kunde - Vinmonopolet - står for 80-90 prosent av omsetningen, restaurantbransjen og duty-free for det resterende.

– Kampen om hylleplass på polet er beintøff!

Janne forteller om et ganske komplisert system for å komme inn, og krav om stort salgsvolum for å beholde den tilkjempede plassen. Og, altså, få muligheter til å bringe det glade budskap om nye godsaker ut til folket.

– God omtale i riksavisene er selvsagt gull verdt, det gir øyeblikkelig utslag på omsetningen, sier Janne.

Dyre dråper

Nordmenn drikker stort sett hjemme, det viser jo tallet for omsetning på polet kontra restauranter og barer. Årsaken er vel ganske klar; pris. Vi synes jo alkohol er dyrt på polet, men ute på byen tar det helt av. Henriette Batt, vin-sjef i Engelstad, er veldig enig.

– En vinflaske Engelstad betaler en euro for fra leverandøren selges på polet for rundt 90 kroner. Vi tar en fortjeneste på fire kroner, litt går til distribusjon etc., resten er avgifter. Men det er når samme flaske skal selges videre fra norske serveringssteder prisen går til himmels. De fleste restaurantene bruker tre-ganger"n. Leverandørene våre får sjokk når de skal ut å spise i Norge og ser prisen på egne viner på listen. Synd, synes vi, antakelig ville nordmenn oftere kost seg med god vin ute hvis påslaget ikke var så stort.

Los Engelstados

Den hyggeligste delen av livet med vinimport må jo være å besøke alle de idylliske distriktene som lager de edle dråpene. Janne og Henriette smiler fett og drømmer seg et øyeblikk bort fra desemberkulda til Sør-Afrikanske vingårder.

– Det er selvsagt en veldig morsom og inspirerende del av jobben vår! Janne er utilslørt begeistret over reisevirksomheten. – Vi besøker store vinhus og bitte små bondegårder, og blir så godt mottatt over alt. "Los Engelstados" er velkjente der ute, og det nyter vi godt av. Det er fantastisk å møte og jobbe med folk som har slik kjærlighet og yrkesstolthet knyttet til levebrødet sitt!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere