RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mange menn kunne nok tenke seg et par Cerwin-Vega XLS 215-høyttalere i svart treverk og gigantiske bassmembraner hjemme, men kanskje er Wife Acceptance-faktoren (WAF) lav, og trenden går dessuten mot mer minimalisme.
Mange menn kunne nok tenke seg et par Cerwin-Vega XLS 215-høyttalere i svart treverk og gigantiske bassmembraner hjemme, men kanskje er Wife Acceptance-faktoren (WAF) lav, og trenden går dessuten mot mer minimalisme. Foto: Foto: Anne Elisabeth Næss

Hvis menn fikk bestemme størrelsen

Når elektronikken i hjemmet er minst mulig synlig, har designerne gjort en god jobb. Og kvinnene fått viljen sin.

– Det er vel sånn at kvinnene vil at det ikke skal synes, men det er kanskje ikke mennene så opptatt av. Da blir det ofte kompromisser, sier Christen Frostad, butikksjef i Hi-Fi Klubben.

Flatskjermen skal være så flat som mulig, henge på veggen og gli inn i omgivelsene i stua. Høyttalerne skal være slanke og smale, eller innfelt i veggen eller taket.

Stereoanlegget skal være lite og minst mulig prangende.

Norge kommer etter

Informasjonssjef Erik Andersen i Stiftelsen Elektronikkbransjen sier at nordmenn har begynt å tenke hjemmetilpasset design også når de kjøper elektroniske artikler.

– Andre europeiske land har ligget foran oss en god stund, men nå ser vi at Norge har kommet etter.

Lasse Svendsen, sjefredaktør i magasinet Lyd & Bilde, er enig.

– Det er blitt mer viktig for folk i dag enn for bare to-tre år siden hvordan for eksempel en TV ser ut og passer inn i stua., sier Svendsen.

– Men det er én avgjørende faktor som teller mye mer: Prisen. De som har råd til det, betaler gjerne mer for god design. Andre bryr seg mer enn de gjorde før, men ser først og fremst på prislappen, sier han.

Høy klasse

Svendsen tror produsentene er mer opptatt av design enn forbrukerne.

– Mange produsenter bruker veldig mye penger på design, og noen henter ekstern hjelp fra designhus.

Han påpeker at god design først og fremst er et typisk kjennetegn på høykvalitetsprodukter. Prisen blir deretter, med andre ord stivere enn det folk flest vil og kan betale.

– Design handler både om at det skal føles og se ut som et gjennomført og godt produkt. En veldesignet TV skal ikke nødvendigvis synes så godt, men du skal kunne skjønne at den har god kvalitet når du ser på den eller tar på den, sier Svendsen.

– Høyttalerne blir stadig mindre, fordi de skal synes mindre og ta mindre plass i rommet.

– Men plassbesparende og billigere høyttalere i plast gir jo dårligere lyd enn de større trekassene, understreker sjefredaktøren i Lyd & Bilde.

Etterspør minimalisme

Geir Tømmervik, administrerende direktør i Oslo Hi-Fi Center, merker at folk etterspør mer minimalisme.

– Når det gjelder stereoanlegg og høyttalere, går trenden i to retninger: på den ene siden mindre anlegg, på den andre siden god lyd. Lyden blir jo dårligere når alt blir mindre, sier Tømmervik

–  Dessuten blir jo design alltid et spørsmål om smak. Det er ikke alle som liker designet til platespillerne fra Avid, men jeg måtte ha denne med det samme jeg så den, sier hi-fi-gründeren.

Avid Acutus koster cirka 80.000 kroner eksklusive arm og stift.

Må drive innovasjon

På TV-fronten er det stor konkurranse mellom mange produsenter. Oslo Hi-Fi Center er Norges største forhandler av det tyske merket Loewe, og butikkens markedssjef Martin Uteng mener ingen overgår Loewe på innovasjon, funksjon og kvalitet.

– Produsentene dør hvis de ikke driver med innovasjon. Selv om kvalitet og funksjon er viktigst, er det ingen tvil om at det ofte oppfattes som god kvalitet når designet er godt, mener Uteng.

Et av Loewes motto er at «du bestemmer hvordan du vil bo». Flatskjermen Individual Selection selges i tre ulike farger – hvit, sølv og svart – og du kan velge om du vil sette det på et TV-bord i samme farge eller henge flatskjermen på veggen.

På siden av apparatet er det en avtakbar magnetstripe som du kan få i et hav av ulike farger.

Stå i stil med veggfargen

Poenget er at flatskjermen skal passe inn i stua. Samsung og Bang & Olufsen er to andre produsenter som har tenkt i samme retning på sine nye flatskjermer.

Sistnevntes BeoVision 10 er hvit på baksiden for å stå i stil med veggfargen de fleste har hjemme. Dessuten er den ikke så rektangulær som andre flatskjermer. 46-tommeren er cirka 114 centimeter lang og 104 centimeter høy.

– Det er meningen at BeoVision 10 skal henge på veggen. Formen er nesten kvadratisk fordi skjermen ikke skal skille seg fra andre bilder man har på veggen, forteller PR-manager Tina Banzhaf i B&O.

Syltynt møbel

Samsungs nyeste flatskjerm 3D LED-TV i 9-serien er verdens tynneste, kun åtte millimeter. Bakstykket er i børstet metall, slett og uten ledninger, og kan like godt stå på en fot midt i rommet.

Selskapets salgsdirektør Solvej Lee forteller at Samsung ville lage en TV som var like fin fra alle sider.

– Den skal være som et møbel i hjemmet. Vi har mange ganger hatt team av designere og ingeniører her i Norden. De har bodd hjemme hos folk for å forstå hvordan vi lever her, hva vi er opptatt av, og hvordan vi vil ha det rundt oss i boligen.

– Vi henter også mye inspirasjon fra nordisk natur, blant annet i farger og former, forteller Lee.

Design og funksjon

Erik Andersen i Elektronikkbransjen tror at både forbrukere og produsenter i årene framover kommer til å legge enda større vekt på design.

– Produsenter av elektroniske produkter, for eksempel hvitevarer, vekkerklokker og radioer, tenker også at formene og fargene på det de lager, skal passe inn med det andre vi har i hjemmet, sier han.

Sammensmelting av medier er annen trend han tror vil fortsette.

– Om noen år tror jeg mange har skaffet seg kjøleskap eller avtrekksvifte med en innebygd dataskjerm som har kontakt med en trådløs ruter, og dermed internettilgang. Kjøkkenet er jo det nye oppholdsrommet, fastslår Erik Andersen.

 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere