RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SIKKER: Hybridbilene viser seg å være blant de sikreste bilene. Her fra kollisjonstesten med Toyota Prius.
SIKKER: Hybridbilene viser seg å være blant de sikreste bilene. Her fra kollisjonstesten med Toyota Prius.

Hybridene blant de sikreste

Syv av de åtte deltakerne oppnådde maksimal score under EuroNCAPs siste kollisjonstest. Og hybridbilene er blant de sikreste.

I siste kollisjonstest tar den frittstående testorganisasjonen EuroNCAP for seg de to eneste familiehybridbilene som så langt selges i Europa; Honda Insight og Toyota Prius.

Og begge oppnår maksimal score på sikkerhet. Så da skulle all tvil om hybridbilenes kollisjonssikkerhet være ryddet av veien.

Hele syv av de åtte testede bilene scorer maksimalt hvilket betyr fem stjerner.

Kun Citroëns fornyede C3 får fire stjerner, og det har ikke med bilens grunnleggende konstruksjon å gjøre, men at den ikke leveres med antiskrenssystem som standard i alle markeder.

Se ikke bort fra at Citroën gjør om nettopp denne beslutningen etter kritikken fra EuroNCAP.

EuroNCAP skriver i en kommentar at flere produsenter har responert raskt på kravet om bedre beskyttelse mot nakkeskader ved påkjørsel bakfra.

I denne testrunden nevnes spesielt Honda Insight, Kia Sorento og Skoda Yeti som eksempler på biler som gir ekstra god nakkebeskyttelse. Citroën C3 får kritikk også på dette punktet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere