RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Områdeleder Daniel slipper bussene inn i havna. Så langt har ordningen fungert veldig bra.
Områdeleder Daniel slipper bussene inn i havna. Så langt har ordningen fungert veldig bra. Foto: FOTO: Simen Sundsbø

I buss over havna

Nordstrands Blad var med en av de heldige bussene som nå slipper forbi vakter og inn på havneområdet.

OSLO HAVN: Onsdag slapp de første bussene inn på havna. Da var det lite trafikk og en grei start for de mange vestkledde Securitasvaktene. Seks kontrollposter var etablert, men mange flere vakter var på plass for å få opplæring.

Trude Thingelstad sier Oslo Havn var fornøyd med avviklingen etter onsdagen. Om det slippes flere busser inn etter hvert er ikke avgjort. Det er sikkerheten som er fokuset på havnen.

Svein Røed i Statens Vegvesen var på plass på havna både onsdag og torsdag morgen.

– Vi slapp inn én og én buss, og informerte hver sjåfør om at de har vikeplikt for all trafikk på havnen. Onsdag gikk det veldig greit, og hver eneste bussjåfør fulgte anvisningene 100 prosent så langt vi kunne registrere, sier Røed.

Nordstrands Blad var torsdag ombord på en av Ruters busser som ble dirigert over havnen. Sjåføren syntes det var noe flere vakter enn strengt tatt nødvendig, men ellers fungerte dette flott. Det var ingen problemer med å svinge av fra Mosseveien og ned til havna.

– Ingen busser måtte stå over på grunn av lys. Vi snakker om 40 busser i timen, sier Røed.

Han vet ikke nøyaktig hvor mye hver buss sparer i tid, men mener det er klart at dette fungerer fint for Ruter som så langt er eneste selskap som er omfattet av ordningen.

– At vi får drøyt seksti busser ned fra Mosseveien i den verste rushen har nok også en liten positiv effekt på den øvrige biltrafikken, sier Røed.

Overrakset over kaos

Svein Røed sier Statens Vegvesen visste det ville bli problemer etter at de åpnet Operatunnelen i Bjørvika uten at adkomstene til tunnelen var ferdige. De visste det ville føre til at folk blir stående i kø på grunn av rundkjøringen foran Ekebergtunnelen.

– Men vi trodde ikke det ville bli så ille som det faktisk er blitt, innrømmer Røed.

Lover bedring

– Den 20. november åpner vi rundkjøring i Sørenggata/ Bispegata med større diameter og kapasitet enn den tidligere hadde. Det vil fjerne tilbakeblokkering fra rundkjøringen tilbake mot Ekebergtunnelen, sier Røed.

I februar kommer det en ytterligere forbedring for da åpnes tredje gjennomgående felt i Bjørvikatunnelens vestgående løp.

– Da blir vi kvitt tilbakeblokkering fra tunnelen og ut på Mosseveien, sier Røed.


Neste store skritt kommer i mars neste år, da åpner begge broer mellom Ekebergtunnelen og Bjørvika, slik at vi får fire sammenhengende felt mellom rundkjøringen ved Bipsegata og rundkjøringen ved Ekebegtunnelen, sier Røed.

Flere busser

Mens det nå er avtale om å slippe inn bussene fra Ruter i havna, er det mange andre busser på vei til Oslo i rushtiden som må stå i køen. Timeekspressen, Nettbuss, og Flybussen er bare noen av disse. For ikke å snakke om alle bussene som til tider settes inn som buss for tog når Nsb sliter med trafikkavviklingen.

– Så lenge adkomstene til tunnelen ikke er ferdige, fører det til at folk blir stående i kø på grunn av rundkjøringen foran Ekebergtunnelen. Vi er i dialog med Oslo Havn KF om hva som lar seg gjøre. Om det går bra med bussene fra Ruter kan vi diskutere om flere selskaper skal slippe inn, sier Røed.

Ordningen med syv vakter skal evalueres neste uke. Statens vegvesens inntrykk så langt er at det er riktig med syv vakter.

Stopper juksere

Svein Røed påpeker at havna ikke bare blir påført ny trafikk. Vaktene stopper også juksere som hver dag sniker seg inn på havna.

Biler, motorsyklister og syklister legger seg helt i rumpa på trailere og sniker seg inn porten. Men ikke nå som Securitas står og stopper alle.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere