RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Elevene i 4. trinn blir stadig mer kreative når de skal vise frem forskjellige øvelser.
Elevene i 4. trinn blir stadig mer kreative når de skal vise frem forskjellige øvelser.

I fri utfoldelse

Fantasi, bevegelse og mot er noen av målsettingene når studenter fra kunsthøgskolen underviser elever ved Ila skole i dans og drama.

ILA: Et enstemmig "ja, det er veldig morsomt" runger ut når jeg spør elevene fra 4. trinn på Ila barneskole om det er gøy å ha dans og drama undervisning med studenter fra Kunsthøgskolen i Oslo.

Hopp og sprett

Bare minutter før hadde dramarommet magneter i veggene og i gulvet og elevene hadde magneter på magen, under føttene og på hodet. Rullende, ålende, snurrende, hoppende og løpende trakk veggene til seg elevene fra den ene siden av rommet til den andre siden.

Vi gjør morsomme ting, og vi må finne på mange ting, sier en av elevene.

Hva er det som er morsomst da?


Tretten hender fyker i været.

Å danse, løpe og hoppe og spille skuespill. Svarene kommer som perler på en snor.

Er det morsommere enn å ha matte?


Et enstemmig ja fyller rommet før jeg har fått avsluttet setningen og før elevene er nødt til å gå tilbake til det vanlige klasserommet sitt.


Mer enn et hode

Elevene får brukt seg selv på en helt annen måte, og de tar seg gjerne litt ut, forklarer Jannicke. Hun er en av studentene ved kunsthøgskolen som i en treukersperiode skal undervise 4. og 8. trinn i dans og drama.

Mennesket er mer enn bare hodet, det er viktig å være kreativ og skapende og å bevege seg. - Vi har jo merket at elevene tør å gjøre mer fysiske ting etter hvert, sier medstudent Kristin.

Elevene på 4. trinn får en innføring i drama, mens elevene ved 8. trinn har fått integrert dans- og dramaundervisningen i de andre fagene. I engelsktimen spiller de nå skuespill og gymtimen er fylt med dans.


Ville hatt mer drama

Studentene er egentlig utdannede scenekunstnere og tar nå en ettårig videreutdanning i praktisk pedagogisk utdanning i teater og dans.

Det å undervise er helt nytt og spennende for oss, men også veldig utfordrende og krevende, forklarer medstudent Kirsten.

Hvilken nytte har dramaundervisningen for elevene?


De lærer å tørre å bruke seg selv og til å tro på seg selv. Denne formen for undervisning har veldig mye med mot, fantasi og utviklingen av personligheten å gjøre. Vi skulle helst hatt drama på alle trinn, påpeker de tre studentene.


The wow-factor

Kristin utdyper hvorfor det er så viktig med estetiske fag i skolen.

Unesco hadde en verdensomfattende undersøkelse som de kalte "the wow-factor", og der kommer det fram at en god kunstundervisning gir bedre resultater på skolen også i andre, mer teoretiske fag, som matte. Er kunstundervisningen derimot dårlig, har det dårlig effekt på de andre fagene.

Undersøkelsen viser bare hvor viktig det er med slike fag i skolen, poengterer kunsthøgskolestudentene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere