RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Inger Lise Solvang leter etter minner i brannruinene i Brattvollveien på Munkerud, der fire rekkehus gikk tapt. FOTO: Anne-Grethe Ulriksen
Inger Lise Solvang leter etter minner i brannruinene i Brattvollveien på Munkerud, der fire rekkehus gikk tapt. FOTO: Anne-Grethe Ulriksen

If sviktet fullstendig

Inger Lise Solvang er forsikret i If. Hun trodde hun ville få umiddelbar hjelp etter brannen. Så skjedde ikke.

MUNKERUD: Inger Lise Solvang var en av dem som mistet huset sitt i brannen i Brattvollveien mandag.

– Jeg ringte forsikringsselskapet sent mandag, altså den dagen det brant, etter oppfordring fra Oslo Legevakts kriseteam. Da fikk jeg ikke kontakt. Så ringte jeg tirsdag og traff en saksbehandler. Jeg forklarte damen om min tilstand. Hun lovte jeg ville bli ringt opp tirsdag eller onsdag. Hun tilbød ikke penger, de spurte i det hele tatt ikke så mye om hvordan det gikk med meg eller hvilke behov jeg hadde. Hun spurte bare hvor jeg hadde bodd den første natten. Og sa jeg ville få hjelp i løpet av to dager.

Kjøpt det nødvendigste

Inger Lise har forundet seg over den manglende interessen fra forsikringsselskapet, og har måttet bruke egne penger på alt hun har rukket å skaffe seg så langt.

– Jeg har handlet de mest nødvendige ting, så som mat, toalettsaker og litt kosmetikk. Jeg har kjøpt litt klær. Det å ikke få verken penger eller annen støtte fra If disse første dagene med en stri strøm av for meg nye spørsmål har vært en ekstra påkjenning, sier hun.

If beklager

Informasjonsdirektør Jack Frostad i If undersøkte saken etter at Nordstrands Blad ringte torsdag. Han erkjenner straks at rutinene har sviktet i denne saken. Og beklager inderlig at ikke Inger Lise Solvang fikk spørsmål om hun trengte penger eller andre former for øyeblikkelig oppfølging.

– Dette har vi rutiner for. Vi håndterer mange branner hvert år, og mener vi er helt i toppen i Norge når det gjelder å hjelpe mennesker som plutselig står uten et sted å bo. Prosedyren sier at kunder hos oss skal få nødhjelp med en gang, enten de trenger 25.000 kroner eller 50.000 kroner, for å kunne anskaffe det mest nødvendige.

– I denne saken har vi forsømt oss. Alvorligst er det dersom vi har lovet å ringe henne tilbake, uten å gjør det, sier Frostad.

Han forteller at Inger Lise Solvangs sak ble overflyttet til en saksbehandler torsdag, som har lang erfaring og som Frostad garanterer vil gjøre en skikkelig jobb i tiden fremover.

– Vi tapte viktig tid i starten her. Det beklager jeg. Vi skal levere fra det øyeblikk vi får kunnskap om en skade som dette. Skaden er registert hos oss på vanlig vis. Men derfra har ting åpenbart ikke fungert som de skal, avslutter Frostad.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere