RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Våre lesere diskuterer det nye tilbudet på linje 4 på noblad.no. Reisende er fornøyde med at banen går igjen etter åtte uker med buss, men noen lurer på hvorfor det går så sakte. Andre lurer på når alle avganger får doble togsett.
Våre lesere diskuterer det nye tilbudet på linje 4 på noblad.no. Reisende er fornøyde med at banen går igjen etter åtte uker med buss, men noen lurer på hvorfor det går så sakte. Andre lurer på når alle avganger får doble togsett. Foto: Arkivfoto

Ikke helt på skinner

Ikke alle er like fornøyd med det nye tilbudet på T-banens linje 4.

LAMBERTSETERBANEN: «Hvorfor gikk banen saktere enn noen gang fra Høyenhall til Manglerud i ettermiddag? Var det ikke meningen at det skulle gå raskere? Banen kom dessuten med tre vogner, og det er ganske lenge siden de begynte å love seks vogner på alle avganger» skriver en leser, «Sirup», på noblad.no

LES OGSÅ: T-banen igang etter humpete start

Svarer kundene

Kommunikasjonssjef i Oslo T-banedrift Bjørn Rydmark svarer på spørsmålene:

– Per i dag kjøres åtte av ti avganger fra Bergkrystallen med doble vognsett (seks vogner). Fram til jul har vi flere store prosjekter som må løses som krever at vi har vogner tilgjengelige. Dette gjelder blant annet montering av skinnebremser, justering av strømavtakere for å slippe vinterproblematikken og montering av togsidekamera, sier Rydmark. Frekvensforbedringen på Furusetbanen krever også en høy vogntilgjengelighet.

– De neste månedene kan jeg derfor ikke love at vi får flere vognsett tilgjengelig på linje 4, sier kommunikasjonssjefen.

LES OGSÅ: Nå kan du ta banen hele veien

Vil snart gå fortere

Når det gjelder hastigheten på deler av strekningen, blir det derimot snarlig bedre.

– Av sikkerhetshensyn må det kjøres med redusert fart på den nye strekningen mellom Høyenhall og Ryen i kanskje to uker til. Vi har byttet masse ned til en meters dybde og det er nødvendig at denne massen må få ”satt” seg før vi kan gi full fart. Vi vil helst ikke ha noen uhell i form av avsporinger eller utglidning av sporet. Dette har ingenting med signalfeil å gjøre, sier Rydmark.

Ny ekspressrute

Fra 10. oktober planlegger Ruter å opprette en egen rushtids-ekspressrute for å avhjelpe linje 4 - linje som har blitt rammet negativt av reduserte toglengder. 4B - buss for Lambertseterbanen skal kjøres i rushretning med kvarters frekvens mellom klokken 06.30-08.30 og 15.00-18.00.

Følgende stoppmønster anbefales: Munkelia – Lambertseter – Karlsrud – Brattlikollen – Ryen – Oslo S.

Årsaken til at bussen bare skal stoppe ved disse holdeplassene er at tilbudet blir et godt alternativ til banen i forhold til reisetid.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere