RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ikke la kroppen forfalle

Selv om du er gravid, bør du ikke la musklene visne bort.

KVINNEGUIDEN.NO: – Trening under svangerskapet gjør at du får en lettere graviditet, en enklere fødsel og det er lettere å komme i form etterpå, sier personlig trener og livsstilscoach, Line Marion Nielsen Kjøniksen.

Denne gangen viser Kvinneguidens treningsekspert deg noen øvelser for mage og rygg som også går på rumpe og lår.

Se video av øvelsene her.

Bekkenhev

  • Ligg på en myk matte med bena godt plantet i gulvet. Hev deretter bekkenet opp så langt du klarer.
  • Senk rolig ned. Pust ut på vei opp og inn på vei ned.
  • Pass på at du ikke blir liggende nede på gulvet i mellom takene.
  • Gjør øvelsen tre ganger med 12-15 repetisjoner.

Vær obs på at du ikke bør ligge lenge på ryggen etter fjerde svangerskapsmåned. Sett deg derfor opp i pausene.

Diagonalløft

En annen øvelse som er fin for kjernemuskulatur, spesielt korsrygg, rumpe og lår, kalles diagonalløft.

  • Gå ned på alle fire på en matte.
  • Løft motsatt arm og motsatt ben. Strekk deg så lang du er og ned igjen.
  • Bytt side og gjør det samme. Pust ut når du strekker deg.
  • Er balansen vanskelig, gjør ene siden ferdig før du bytter over.

– Utfør gjerne begge øvelsene tre til fire ganger i uken, sier Line Marion.

Se også:

Tren opp bekkenmusklene

Gravid? Kom i form!

Vinterbryllup?

 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere