RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

OVERVÅKET: Bensinstasjonområdet er overvåket av flere kameraer. Data herfra blir samlet inn ved pumpestikk og faktura sendt til den som har «glemt» å gjøre opp for seg.
OVERVÅKET: Bensinstasjonområdet er overvåket av flere kameraer. Data herfra blir samlet inn ved pumpestikk og faktura sendt til den som har «glemt» å gjøre opp for seg. Foto: FOTO: NINA SCHYBERG OLSEN

Ikke like attraktivt å «glemme»

Årlig stikker bensinkunder fra regninger for 50 millioner kroner, verstingen har gjort det mer enn 70 ganger.

OSLO: Det drammensbaserte selskapet Pixima har spesialisert seg på databehandling for stasjonene til Esso, Shell og Statoil.



Når noen stikker fra regningen går det melding til selskapet som sikrer data fra overvåkingskameraene på bensinstasjonen.

– Vi er en objektiv part og vurderer alltid om stasjonen har gjort noe feil. Hvis ikke sendes saken over til et regnskapsfirma som sender ut faktura. Her er det også informasjon om oss slik at folk kan ta kontakt med oss for å forklare hendelsesforløpet, sier Odd Kjeldsberg i Pixima.

Ikke prioritert

Noen kunder glemmer å gjøre opp for seg i en hektisk hverdag, mens andre bevist spekulerer i pumpestikkene. I tilfeller hvor kunden ikke gjør opp for seg bistår Pixima de ulike stasjonene med politianmeldelse.

En av verstingene Pixima har vært borti er en mann som har mer enn 70 pumpestikk på samvittigheten over hele Østlands-området.

– Men det vi sliter med er at dette ikke er en prioritert oppgave hos politiet. Dette er en alvorlig sak for bransjen, sier Odd Kjeldsberg.

Ikke like lurt å «glemme»

For å ta utenlandskregistrerte pumpestikkere brukes de samme metodene som bomselskapene bruker for å få tak i dem som ikke betaler, gjennom selskaper som har tilgang på motorvognregistrene i ulike europeiske land.

– Trenden er heldigvis nedadgående, spesielt blant dem som «glemmer». Tidligere ble ikke alltid saken fulgt opp da hver stasjon hadde ansvaret, så vi har nok bidratt litt. Det har blitt mindre attraktivt å «glemme», sier Kjeldsberg.
 

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere