RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Det var ikke gitt tillatelse til å stenge Hyggeveien for gjenno- mkjøring i flere dager i forrige uke, men det var gitt gravetillatelse. Veien ble åpnet da Nordstrands Blad tok kontakt.
Det var ikke gitt tillatelse til å stenge Hyggeveien for gjenno- mkjøring i flere dager i forrige uke, men det var gitt gravetillatelse. Veien ble åpnet da Nordstrands Blad tok kontakt.

Ikke lov til å sperre hele veien

Hyggeveien på Bekkelagshøgda var stengt for gjennomkjøring i flere dager i forrige uke. Det har ikke Samferdselsetaten gitt tillatelse til.

BEKKELAGSHØGDA: Vi har gitt gravetillatelse, men vi har ikke gitt tillatelse til å sperre hele veiens bredde. De skulle bare sperre halve gaten om gangen, sier informasjonsdirektør Odd Bratteberg i Samferdselsetaten til Nordstrands Blad.

Kloakklekkasje

Han forklarer at etaten har tatt kontakt med entreprenøren for å forklare dette, etter at lokalavisen ringte og spurte om stengningen.

Dette har ikke vært planlagt arbeid, men arbeid med en kloakklekkasje. Det foregår ved både nummer 6 og nummer 8. Dette skal være ferdig i løpet av denne uken, sier Bratteberg.

Han legger til at stengningen ikke har vært forskriftsmessig, siden slike skal skiltes med offentlige skilt med omkjøringsmuligheter.

Nylig asfaltert

I Samferdselsetatens instruks for gravearbeider i Oslo gater og veier står det at det normalt ikke gis gravetillatelse i gater/veier som er ny- eller reasfaltert i løpet av de to siste årene.

Dispensasjon kan gis, men det vil da stilles meget strenge krav til istandsettelse/omfang. Hyggeveien ble reasfaltert for mindre enn ett år siden.

Selv om denne veien nylig ble reasfaltert ga vi gravetillatelse. Det spesielle for entreprenøren er at det da må asfalteres i hele gatas bredde i 10-20 meter, selv om man bare graver litt uti veien. Veien skal settes i stand på en spesiell måte, slik at den ikke svekkes, sier informasjonsdirektøren.

Hindre unødig skade

Hensikten med instruksen for gravearbeider er å sikre at kommunale gater og veier ikke blir påført unødige skader eller kvalitetsmessig forringelse ved arbeid i eller nær veien.

Etter gravearbeider viser det seg dessverre at det ofte oppstår setninger og sprekkdannelser som følge av mangelfull istandsetting. Slike følgeskader får konsekvenser i form av økte drifts- og vedlikeholdskostnader i mange år etterpå, heter det i forordet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere