RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Det var ikke gitt tillatelse til å stenge Hyggeveien for gjenno- mkjøring i flere dager i forrige uke, men det var gitt gravetillatelse. Veien ble åpnet da Nordstrands Blad tok kontakt.
Det var ikke gitt tillatelse til å stenge Hyggeveien for gjenno- mkjøring i flere dager i forrige uke, men det var gitt gravetillatelse. Veien ble åpnet da Nordstrands Blad tok kontakt.

Ikke lov til å sperre hele veien

Hyggeveien på Bekkelagshøgda var stengt for gjennomkjøring i flere dager i forrige uke. Det har ikke Samferdselsetaten gitt tillatelse til.

BEKKELAGSHØGDA: Vi har gitt gravetillatelse, men vi har ikke gitt tillatelse til å sperre hele veiens bredde. De skulle bare sperre halve gaten om gangen, sier informasjonsdirektør Odd Bratteberg i Samferdselsetaten til Nordstrands Blad.

Kloakklekkasje

Han forklarer at etaten har tatt kontakt med entreprenøren for å forklare dette, etter at lokalavisen ringte og spurte om stengningen.

Dette har ikke vært planlagt arbeid, men arbeid med en kloakklekkasje. Det foregår ved både nummer 6 og nummer 8. Dette skal være ferdig i løpet av denne uken, sier Bratteberg.

Han legger til at stengningen ikke har vært forskriftsmessig, siden slike skal skiltes med offentlige skilt med omkjøringsmuligheter.

Nylig asfaltert

I Samferdselsetatens instruks for gravearbeider i Oslo gater og veier står det at det normalt ikke gis gravetillatelse i gater/veier som er ny- eller reasfaltert i løpet av de to siste årene.

Dispensasjon kan gis, men det vil da stilles meget strenge krav til istandsettelse/omfang. Hyggeveien ble reasfaltert for mindre enn ett år siden.

Selv om denne veien nylig ble reasfaltert ga vi gravetillatelse. Det spesielle for entreprenøren er at det da må asfalteres i hele gatas bredde i 10-20 meter, selv om man bare graver litt uti veien. Veien skal settes i stand på en spesiell måte, slik at den ikke svekkes, sier informasjonsdirektøren.

Hindre unødig skade

Hensikten med instruksen for gravearbeider er å sikre at kommunale gater og veier ikke blir påført unødige skader eller kvalitetsmessig forringelse ved arbeid i eller nær veien.

Etter gravearbeider viser det seg dessverre at det ofte oppstår setninger og sprekkdannelser som følge av mangelfull istandsetting. Slike følgeskader får konsekvenser i form av økte drifts- og vedlikeholdskostnader i mange år etterpå, heter det i forordet.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere