RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her skal det bli nesten 60 nye leiligheter og T-banen blir en av naboene. Foto: Kristin Tufte Haga
Her skal det bli nesten 60 nye leiligheter og T-banen blir en av naboene. Foto: Kristin Tufte Haga

Ikke uvanlig å sitte på begge sider av bordet

Firmaet som skal vurdere støytiltak fra T-banen for de nye leilighetene i Sognsveien 66, jobber også for Kollektivtransportproduksjon (KTP).

ULLEVÅL: Det er utbygger av nye prosjekter som er ansvarlig for å måle og utføre støyreduserende tiltak i henhold til Miljøverndepartementets retningslinjer, ifølge Plan- og bygningsetaten.

Vestgrensa 27

Nordre Aker Budstikke har tidligere skrevet om Sameiet Vestgrensa 27, som sto ferdig i 1998 og har nærmeste vegg rundt ni meter fra T-banelinjen.

Det ble satt inn støydempende vinduer, og lufteventilene mot T-banen ble droppet, uten at det har hjulpet noe særlig, sier styreleder Beate Nirmaier. En støyskjerm, slik beboerne ønsket, kom aldri.

Utbygger gikk i tillegg konkurs like før vi flyttet inn, og nå har vi snart tiårsjubileum i å forsøke å overbevise T-bane-drifterne og Helse- og velferdsetaten (HEV) om at det er nødvendig med en støyskjerm, sier Nirmaier, som er glad for at i alle fall HEV nå skal foreta en støyvurdering.

Likevel synes jeg støygrensen på 42 desibel innendørs i henhold til forurensningsforskriften er satt veldig høyt av myndighetene. Det er vel beboerne som skal beskyttes for støy, og ikke T-banen som skal beskyttes for støyplagede beboere? spør Nirmaier.

Også Blindern Vel har på vegne av borettslagene i Vestgrensa 17/21 og 23/25, kjempet den samme støykampen i flere år, uten å lykkes i å få gehør fra Kollektivtransportproduksjon (KTP), tidligere Sporveiene.

Sognsveien 66

I byggeprosjektet på nabotomten, i Sognsveien 66, kan samme problemstilling bli relevant. Der går nemlig også T-banen langs tomtegrensen. 60 nye leiligheter skal selges. Hele 70% er allerede solgt, ifølge utbygger Peab.

LES OGSÅ: Utendørsstøy uinteressant

Utenomhusområdet for det nye boligprosjektet i Sognsveien 66 er delt i to. Det som grenser til T-banen er ennå ikke levert inn til Plan- og bygningsetaten for godkjennelse, sier Lena Skotland i Plan- og bygningsetaten.

Kun ventiler og vinduer

Ifølge utbygger Peab AS har selskapet allerede vært i kontakt med "lydkonsulent". Men noen støyskjerm er ikke tema. Nærmeste vegg vil ifølge utbygger bli rundt 25 meter fra banen.

Vi har fått utarbeidet rapporter vedrørende støy fra lydkonsulent fra Multiconsult. Vi tar hensyn til momentene i denne rapporten i prosjekteringen av bygget. Blant annet blir det satt spesifikke krav til ventiler og vinduer i fasadene. Leilighetene blir levert med balansert ventilasjon, slik at problemet med støy gjennom ventiler blir redusert eller eliminert, sier prosjektleder Terje Hjelset i Peab.

Og når det gjelder balkonger og utendørsområder er faktisk ikke T-banen noe problem med henhold til støy. Det er noen balkonger mot T-banen og Sognsveien og noen på svalgangene mot hagebyen. Balkongene blir nok berørt av støy fra T-banen men ikke over grenseverdiene. Det jevne "suget" fra ring 3 representerer faktisk mer støy enn T-banen, sier Hjelset, og legger til at nevnte utenomhusplan er under utarbeidelse og rammesøknad vil bli levert til PBE i nær fremtid.

I følge Hjelset er det ukjent for prosjektlederen at nevnte adresser i Vestgrensa ønsker mer støyskjerming fra T-banen.

Samme firma

Hvilket firma skal utføre støymålinger/vurderinger i henhold til reguleringsbestemmelsene for utbyggingen?

I forbindelse med igangsettingen av byggingen har vi nå gått over til Brekke & Strand AS, forteller Hjelset.

Det er samme firma som KTP bruker som konsulent i sine støyvurderinger.

Det er ikke uvanlig at vi "sitter på begge sider av bordet". Vi skal ivareta de samme lover og regler i begge situasjoner. Som ansvarlig prosjekterende så har vi ansvar for kravene i forhold til plan- og bygningsloven, både for selve kravsettingen og i det å foreslå løsninger som ivaretar kravene. Vår oppgave som rådgiver for Kollektivtransporten er ikke i konflikt med denne rollen i denne konkrete byggesaken, sier daglig leder i Brekke & Strand AS, Ingjerd Aaraas.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere