RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

På byggfaglinja ved Hellerud videregående skole er det 35 elever; like mange som de startet året med.
På byggfaglinja ved Hellerud videregående skole er det 35 elever; like mange som de startet året med.

Ingen dropper ut

1 av 3 fullfører aldri sin videregående utdanning. Men på byggfaglinja ved Hellerud vgs skal ingen av elevene droppe ut.

TVEITA: - Jeg kunne ikke vært mer fornøyd, sier Marlon Wayne Hylton (16).

Marlon går første året på byggfag og planlegger å bli snekker. Sammen med klassekameratene på Hellerud videregående skole bruker han det meste av skoledagen på å jobbe i anleggshallen på skolen, der de for tiden bygger treskur.

LES OGSÅ: 10.000 slutter i år

Han stiller seg uforstående til det høye antallet elever som dropper ut før de fullfører VGS.

- Her på Hellerud er alle jeg kjenner motivert til å jobbe videre. De fleste kom inn på førstevalget sitt, og de som ønsker mye praktisk arbeid og et avslappet skolemiljø, liker å gå Byggfag. Jeg tror ikke det er noen i klassen min som tenker på å droppe ut, jeg skal i hvert fall ikke det.

Marlon ser heller ikke noen grunn til at han skulle endre mening om ambisjonene sine.

- Det måtte i så fall være at jeg ble fysisk skadet. Prolaps i ryggen, for eksempel. Men det er virkelig det eneste som kan få meg til å slutte på VGS.

Godt klassemiljø

Emil Bruno Larsen (16), Adnan Ahmadi (19) og Kristian Bjørseth (16) går også på byggfaglinja ved Hellerud. De er alle sikre på de kommer til å fullføre skolegangen og mener at skolen har mye av æren for at de er så motiverte. Spesielt berømmer de klassemiljøet.

- Det er gode lærere og mange hyggelige folk i klassene, forteller Kristian.

- Når vi jobber er det seriøst, men samtidig avslappet.

I følge Emil legger Hellerud opp til mye praktisk opplæring og jobber med å relatere teoretiske fag til yrkesfaglige oppgaver, noe han tror er til stor hjelp for elever som ikke klarer å sitte stille på skolebenken.

Ingen av dem tror det er sannsynlig at de kommer til å slutte med det første.

- Droppe ut? Lærerne dropper ut før oss, sier de i kor.

Alternative læremetoder

Dag Midtland er lærer og klasseforstander for byggfagsguttene på Hellerud. Han mener elevenes entusiasme er et resultat av at skolen er villige til å satse på alternative læremetoder.

- Vi praktiserer noe som kalles interessedifferensiering. Det innebærer at vi kun har praktisk opplæring de første ukene av skoleåret. Da foregår all opplæring i anleggshallen, også i de teoretiske fagene, forteller han.

- Det innebærer også at alle velger sin egen fordypning; dersom en elev er veldig opptatt av muring, vil vi pendle denne eleven inn på temaet tidlig, slik at han får oppleve hvordan teoretiske fag også er relevante for muringen. På denne måten kan han få mest ut av de andre fagene også, som for eksempel matematikk, sier han videre.

Midtland er klar over Helleruds stempel som "verstingskole", men mener at dette bare er en myte. Han er positiv til skolens fremtid og er sikker på at det bare vil bli flere motiverte elever som Marlon fremover.

- Denne klassen har like mange elever som da de startet skoleåret og vi akter å ha like mange når skoleåret slutter også.




Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere