RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Ingen vet om sjåføren som kjører deg hjem faktisk har en lovlydig bakgrunn.
Ingen vet om sjåføren som kjører deg hjem faktisk har en lovlydig bakgrunn. Foto: Arkivfoto, dittOslo

Ingen vet bakgrunnen til taxisjåførene

Sist oppdatert:
Det er umulig å få informasjon om bakgrunnen til taxisjåførene som ikke er født og oppvokst i Norge. Det betyr at ingen vet hva sjåførene faktisk har i bagasjen.

OSLO: I fjor sto 676 personer på søkerlisten for transportløyve. Kun 11 av disse var etnisk norske. 

Les også: - Min datter ble voldtatt av en taxisjåfør

Bakgrunnen til dem som ikke er født og oppvokst i Norge er så og si umulig å sjekke.

- Vi kan ikke vite. Det er ikke mulig for oss å sjekke bakgrunnen til personer som ikke er fra kongeriket Norge, sier Knut Nysæter, leder i trafikketterforskningsavsnittet i Oslo politidistrikt.

Dermed kan man ikke vite om sjåførene er mennesker som kanskje har traumer etter å ha flyktet fra konfliktområder. Det er ingen som vet om disse personene har deltatt i krig, eller har begått voldsepisoder i landet de er fra.

- Vi får ikke informasjon om enkeltpersoner fra andre myndigheter,  som for eksempel Somalia eller Irak, sier Nysæter.

Nettavisen mener: Dårlig sikkerhet for passasjerene

Vandelen varer i fem år

Alle som kjører drosje eller får drosjeløyver skal ha plettfri vandelsattest. Dersom de ikke har det, skal de ikke få kjøreseddel eller løyve. Kjøreseddelen er det politiet som utsteder, mens det er Bymiljøetaten i Oslo som godkjenner løyvene. 

Personer som skal få kjøreseddel eller løyve må ha vært i Norge, og ha plettfri vandel, de siste fem årene. Vandelen slettes nemlig etter fem år, dersom personen ikke er dømt for grov kriminalitet eller er etterlyst internasjonalt.

Les også: 1 av 4 jenter har følt seg utrygge

Politiet sjekker og utsteder vandel til søkeren. Dersom det ikke dukker opp noe fra de siste fem årene i politiets register, blir vandel og kjøreseddel utstedt.

- Vurderingene om å gi kjøreseddel går på vandel, men også på egnethet, forteller Nysæter.

- Dersom en personer åpenbart står fram som for eksempel IS-sympatisør er det et varsel. I noen situasjoner vurderer vi om det er hensiktsmessig å å la personen kjøre taxi i landet, forklarer han.

Et håpløst system

I tillegg kan kjøreseddelen lett forfalskes. Politiet har avdekket 40 falske kjøresedler, ifølge NRK Brennpunkt.

Politiet har etablert et tett samarbeid med taxinæringen, som melder i fra ved mistanke om at personer kjører med falske kjøresedler.

- Det skal ikke være personer i Oslo som kjører med falsk kjøreseddel nå, sier Nysæter.

Politiet har over flere år spilt inn til både POD og departementet at kjøreseddelen og lovverket må endres.

- Ingenting skjer, det er frustrerende. Vi kan ikke fortsette å være så naive, sier han.

Blogg: - Taxisjåføren ville ha sex som betaling

Nysæter mener at de som har kjøresedler bør få et førerkort med en kode på, i tillegg til et nationalt gyldig dokument.

På den måten ville forfalskning vanskelig la seg gjøre. 

- Systemet i dag er håpløst. Det er et gammelt og meningsløst system, og det i 2015, kommenterer Nysæter.

Vil ha bedre kontroll

Næringen fortviler også. Norges Taxiforbund har flere ganger fremmet forslag for å oppnå bedre kontroll med hvem som får kjøre drosje.
De vil useriøse aktører til livs. Slik det er i dag har ikke taxinæringen muligheter til sanksjoner mot useriøse sjåfører.

På sine hjemmesider skriver forbundet at de ønsker:

  • Strengere kontroll med kjøresedler, og at dette legges inn som kode på førerkortet.
  • Økt styringsrett for sentralene, slik at de kan velge de beste og utestenge uønskede personer.
  • Offentlig kontroll med løyveeksamen
  • Videokameraer i drosjene for å øke sikkerheten.


Ber om endringer

Byrådet i Oslo har bedt departementet om muligheten til å omorganisere drosjenæringen. For en stund tilbake skrev byrådsavdelingen for miljø- og samferdsel til departementet, for å be om at det legges til rette for en omorganisering av hele drosjenæringen i de store byene.

Byråd Guri Melby pekte blant annet på å tildele drosjeløyver direkte til sentraler og dermed en organisering uten dagens løyvehavere.

I tillegg ønsker byråden et nytt yrkestransportregelverk som inneholder skjerpende krav til løyvemyndighet, lovbestemte krav til drosjesentralene og unntak fra taushetsplikt ved kontrollinstansene.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere